Hudební CD a DVD si kupuje stále méně Čechů

Praha – Podle statistiků se pokles prodeje hudebních CD a DVD loni v Česku výrazně zrychlil. Zatímco v roce 2009 se množství prodaných hudebních nosičů snížilo meziročně o zhruba pětinu, tak loni podle údajů Českého statistického úřadu kleslo o 45 procent. Přestože prodej digitální hudby roste, výpadky v prodeji CD a DVD zatím pokrýt nedokáže.

Počet prodaných hudebních nosičů se ještě mezi léty 2005 a 2008 podle údajů ČSÚ a Mezinárodní federace fonografického průmyslu IFPI zvyšoval. V roce 2005 si Češi koupili 3,563 milionu hudebních nosičů a v roce 2008 jejich počet vzrostl na 10,261 milionu. Zásluhu na tom měla zejména levná CD a hudební DVD, která se prodávají jako přílohy novin a v té době se stala fenoménem tuzemského trhu. Zároveň se přestaly prodávat magnetofonové kazety.

Ovšem zlom nastal v roce 2009, kdy poptávka po levných hudebních nosičích začala ochabovat a prodej CD a DVD klesl na 8,105 milionu. Loni se počet prodaných hudebních nosičů snížil ještě výrazněji, a to na 4,493 milionu. Podíl na tom měl zejména nižší prodej CD, jejichž počet klesl z 7,937 milionu v roce 2009 na loňských 4,372 milionu. Množství prodaných hudebních DVD se snížilo z 168 tisíc v roce 2009 na 121 tisíc.

Prodej hudby v Česku loni klesl o 27 procent na 357 milionů korun. Tržby z prodeje hudebních nosičů se snížily o 29 procent a příjmy z digitální hudby naopak vzrostly o 18 procent. V roce 2009 hudební trh klesl na 491 milionů korun z 555 milionů korun v roce před ním.

16:9
Zdroj: isifa/Lidové noviny
Autor: Hynek Glos

Digitální hudbě se dařilo

Naopak tuzemský digitální hudební trh v loňském roce vzrostl na 25,1 milionu korun po předchozím poklesu. Za meziročním nárůstem podle IFPI stojí nákup digitálního obsahu telekomunikačními firmami spíše než užití digitální hudby koncovými spotřebiteli.

Proto nyní hudební vydavatelství doufají, že propad příjmů z prodeje hudebních nosičů zastaví nové projekty. V říjnu zahájil provoz hudební server MusicJet. V jeho archivu se nachází přes 1,5 milionu hudebních skladeb, které lze přehrát v počítači či mobilním telefonu. Minulý týden pak vydavatelská společnost Supraphon otevřela digitální obchod s nahrávkami české hudby.