Čínská automobilka GMW: Uspějeme na globálním trhu

Peking - Zeměkouli zaplavili elektronikou, oblečením a hračkami. Z Číny je už dávno světová továrna na všechno. Jen u aut zatím neměli štěstí, na západě jsou prakticky neprodejná. Automobilka Great Wall teď chce být první, která z evropských hlav vyžene předsudky. Hlavní zbraní má být vlastní továrna na území EU, v příštím roce ji otevře v Bulharsku.

Číňané servírují zákazníkům BMW, Mercedes, troufli si dokonce i na Rolls Royce. S originály mají ale společnou jen vizáž – technika je svým vzorům vzdálená. Nápadné podoby s originály si jde těžko nevšimnout.

V samotné Číně je zhruba stovka automobilek - třeba v Německu to je pouhá sedmička. Většina z nich ale nehraje důležitou roli ani doma. V Evropě se zatím čínská auta dostala do povědomí lidí jako smrtelné pasti. V paměti lidí zůstávají obrázky z nepovedených crashtestů. „Auto z papíru“ na adresu čínských strojů Evropan užíval a užívá velmi často.

Čínská automobilka GWM
Čínská automobilka GWM
Více fotek
  • Čínská automobilka GWM zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3076/307506.jpg
  • Crashtest čínského vozu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3076/307504.jpg
  • Autosalon zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3076/307505.jpg
  • Automobilka MG zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3076/307509.jpg

Po neúspěchu v Evropě Číňané mezitím alespoň vystavovali svá auta na různých akcích – zamčená, stávalo se totiž, že někdo otevřel přihrádku u spolujezdce a ta mu zůstala v ruce. Šéfové předních světových výrobců ale varují – nebude trvat dlouho a Číňané nakonec napodobí úspěch Japonců a Korejců.

Prorazit není lehké, ale ne nemožné

„Jsme konkurenceschopní a naše auta dokážou uspět na globálním trhu. Ne jeden model, všechny,“ říká mluvčí GWM Shang Yugui.

„Evropský trh z globálního hlediska je v zásadě nejnáročnější, a to nejen na to, co lidi od těch aut vyžadují, ale i z hlediska bezpečnostních standardů a emisí,“ tvrdí Michael Kudela, šéfredaktor časopisu Auto motor a sport.


Číňané už nemusí kopírovat, své vzory si totiž rovnou kupují. V čínských rukách už skončil švédský národní poklad Volvo, nebo britské MG. Čínského majitele bude mít zřejmě brzy i Saab. A nemusí to být poslední nákup. Budoucnost vidí Číňané jasně už teď – General Motors, Volkswagen nebo Toyota.