Pražský dopravní podnik zřejmě čeká rušení spojů a propouštění

Praha - Pražský dopravní podnik bude mít příští rok o 617 milionů korun nižší rozpočet. Hledat tak bude muset rezervy – plánuje rušení a omezování některých předimenzované spoje, nevylučuje ani propuštění. Podnik navíc dluží přes dvě miliardy korun, víc než půlku z toho Škodě Transportation za nové tramvaje.

„Dopravní podnik bude rušit neefektivní spoje a souběhy, to vše samozřejmě pokud možno s minimálním dopadem na rozsah poskytovaných služeb,“ upozornil pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Tím se ale podle ekonomického ředitele dopravního podniku Iva Štiky podaří ušetřit maximálně 300 milionů. „Ten zbývající objem bude potřeba dohnat jinde. V oblasti personální, technické, náhradou osvětlení, čipováním motorů, kterými se dokáže snížit spotřeba až o 5 procent,“ doplnil Štika.

0Martin Dvořák, generální ředitel DPP

„Jestli má dopravní podnik někde šetřit, tak je to primárně v oblasti souběhů. (…) V případě, že spoje nejsou vytíženy, tak by se měly úplně zrušit, nebo omezit.“


A odkládat se zřejmě budou muset i investiční akce jako třeba rekonstrukce tratí nebo obnova vozového parku. A problémy s financováním dopravnímu podniku hrozí i u tramvají, které už stihl vyměnit. Za ně totiž dluží Škodě Transportation 1,2 miliardy korun. Šéf dopravního podniku Dvořák chtěl po vedení Prahy investice do nových dopravních prostředků financovat pomocí šestimiliardového úvěru, za který by ručilo město. To ale primátor odmítl.

„Klasické úvěrové financování, zpětný leasing, rozložení splátek v čase, dluhopisy, navýšení základního jmění dopravního podniku i prodej části akcií dopravního podniku - tyto varianty jsme dali na stůl, teď bude záležet na vlastníkovi, kterou si vybere,“ uvedl Štika.

Plzeňská škodovka by navíc mohla v novém roce uplatnit vůči dopravnímu podniku sankce ve výši asi 185 milionů korun. Dopravní podnik dluží celkem 2,2 miliardy korun. Co s tím, by měla řešit valná hromada, která se sejde v půlce prosince.

Jenže dopravní podnik nemá problémy jen s financemi na příští rok. Podle generálního ředitele podniku Martina Dvořáka má před sebou hned několik krušných let. „My musíme najít dlouhodobé řešení, jakým způsobem uhradit závazky ve výši 19 miliard, které naběhnou v příštích 9 letech,“ upozornil Dvořák v rozhovoru pro ČT24.