Ruskem po českých kolejích

Moskva – Těsně před podpisem je první část obří české zakázky na stavbu železnice v Rusku. Projekt za 40 miliard korun tak může být největším obchodem zdejší firmy na území bývalého Sovětského svazu. Detaily smlouvy se dolaďují a první část obchodu by měl ruský prezident Dmitrij Medvěděv podepsat již příští týden, během své návštěvy Prahy. Ruská železnice ožívá. Vláda premiéra Putina na ní chce postavit další obnovu země.

Ruská železnice patří k největším na světě – je ale zoufale zastaralá. Do řady důležitých oblastí vůbec nevede. Teď by měla přijít změna. Vláda slibuje až 300 miliard dolarů ročně. Toho se snaží využít české firmy.

Brněnská společnost OHL Železniční stavby jedná o rekordním kontraktu za téměř 40 miliard korun. Stavba 350 kilometrů trati mezi Salechardem a Nadymem má uvolnit cestu k bohatým nalezištím plynu. A může patřit k největším českým zakázkám v Rusku vůbec.

„Železniční síť bude hlavní páteří integrace naší země i celého euroasijského trhu“, říká Vladimir Putin, ruský premiér.


Stavaře čeká nelehký úkol

Oblast leží za polárním kruhem, je zde věčně zmrzlá půda. Železnici tady kdysi budovali vězni Gulagu. Zbytky jejich táborů našla loni česká expedice, která se do oblasti vydala. Pro stavaře je však výstavba železnice velkou výzvou. Část staré železnice by chtěli investoři dokonce využít. Pokud si čeští stavaři se stavbou poradí, přijdou další zakázky, domnívá se analytik Petr Kvíčala.