Management ČSA nám vyhrožuje, stěžují si piloti

Praha - Management Českých aerolinií údajně vyhrožuje pilotům. Ti dnes obdrželi od vedení podniku informaci, že kdokoli si vezme zákonné volno z důvodu indispozice, nebo je v pracovní neschopnosti, okamžitě obdrží tzv. překážku v práci na straně zaměstnavatele, podobně jako ji již včera obdrželi členové vedení odborové organizace CZALPA. Nespokojení piloti přitom chtějí v protestech proti údajnému vyvádění majetku z Českých aerolinií pokračovat i nadále. Premiér Nečas dnes stávku pilotů odsoudil. Likvidují podle něj vlastní firmu.

„CZALPA to považuje za nepřijatelný nátlak. Piloti, kteří jsou ve stresu nebo zdravotně indisponováni, jsou v rozporu se zákonem nuceni managementem sednout za knipl a vzít na sebe v tomto nevhodném zdravotním nebo psychickém stavu odpovědnost za desítky životů cestujících na palubě a letoun za stovky milionů korun,“ komentoval informaci Peter Žmolík, prezident CZALPA. Proti takovému nátlaku se CZALPA rozhodně ohrazuje a obrací se také na Úřad pro civilní letectví, aby konal v zájmu bezpečného provozu ČSA, protože tlak na zaměstnance je údajně neúnosný.

Nespokojení piloti ČSA chtějí pokračovat v protestech proti údajnému vyvádění majetku z Českých aerolinií i nadále. Vyplývá to z výsledků ankety, kterou mezi piloty uspořádalo CZALPA, jež protesty organizuje. Forma protestu se ale zřejmě změní. Anketa byla vyhlášena ve čtvrtek ve 23:00 a dosud se jí zúčastnilo na 130 pilotů, tedy více než třetina všech zaměstnaných v ČSA. „Otázka pokračování protestů závisí na výsledku dnešního jednání s vedením ČSA,“ uvedl výkonný sekretář a mluvčí CZALPA Filip Gaspar. „Podle dohody s vedením společnosti konkrétní výsledky jednání sdružení zveřejní až dnes po 18:00,“ dodal s tím, že pokračování protestů jinou formou, než je současné využívání zdravotního volna, není vyloučeno.  

Premiér stávku pilotů odsoudil

Stávkující piloty ostře odsoudil premiér Petr Nečas, který řekl, že pokud se piloti ČSA
rozhodli zlikvidovat svou firmu, svým způsobem to bude pro kabinet, který řeší, co dělat s ČSA, úleva. „Pokud se rozhodli svého zaměstnavatele definitivně potopit, není způsob, jak jim v tom zabránit,“ uvedl. Představa, že vláda bude „sypat pilotům na platy“ a že zastaví restrukturalizaci ČSA, je podle něj nereálná. Odbory s tvrzením Nečase nesouhlasí a tvrdí, že právě politici jsou zodpovědní za hospodaření společnosti a za přípravu privatizace nejvíce. Management i ministr financí tají informace o hospodaření i před svými kolegy ve vládě a příprava privatizace fakticky probíhá formou likvidace společnosti, uvedla CZALPA.

Vstup Jana Spilky (zdroj: ČT24)

Protesty v současné formě nejsou efektivní

Důvodem pravděpodobné změny protestů může být podle mediální zástupkyně sdružení pilotů Marcely Fialkové i omezený počet zdravotního volna, které mohou piloti během roku čerpat. Dalším důvodem je i snižující se efektivita protestu. Protest ochromil zhruba polovinu čtvrtečních letů ČSA (25 obousměrných letů), přičemž dnes ráno byly zrušeny pouze lety dva. Českým aeroliniím se pro posílení provozu podařilo pronajmout čtyři letouny od bulharské letecké společnosti Air Via, které by během dnešního dne měly pokrýt deset linek. Nahradí tak dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, který ČSA pomohl ve čtvrtek. Páteční provoz je u charterových dopravců silnější, proto dnes Holidays Czech Airlines nemohou mateřské společnosti poskytnout stejnou míru letové kapacity. 

Dopravní piloti protestují proti převedení 11 letadel z ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines, která se zabývá nepravidelnou charterovou dopravou. Dochází tím údajně k vyvádění majetku ČSA a ohrožování jejich působení jako síťového dopravce. S tím pochopitelně vedení společnosti nesouhlasí a oponuje tím, že přesun letadel probíhá v rámci stejné skupiny.