ČSA propustí třetinu pilotů, zbavit se chtějí i jejich mluvčího

Praha - Napětí v Českých aeroliniích pokračuje. Piloti Českých aerolinií, kteří se minulý čtvrtek a pátek účastnili protestů proti vedení společnosti, stále zůstávají doma a místo nich létají najatí piloti jiných aerolinek. Situace se ale dál vyhrocuje. Aerolinky oznámily propouštění až stovky pilotů. Zabavit se chtějí také mluvčího Českém sdružení dopravních pilotů (CZALPA) Filipa Gaspara. Prezident ČSA Phillippe Moreels navíc chce po sdružení žádat omluvu kvůli nařčení z tunelování společnosti. Vedení Českých aerolinií tím podmiňuje svoji účast na jednáních s odbory. Ty se však omlouvat nehodlají a upozorňují na neprůhledné financování firmy.

„Tak nahlas, jak bylo řečeno, že je to tunelování, tak hlasitou chci omluvu pro sebe a své kolegy v managementu,“ řekl Moreels. Informace o záměrném rozkrádání a tunelování firmy, které piloti o vedení společnosti šíří, jsou podle něj lživé a mají za cíl odvést pozornost od hlavního cíle protestujících. Tím má být údajně otázka platů pilotů. K tunelování společnosti podle Moreelse docházet nemůže, protože všechny kroky vedení jsou posvěcené dozorčí radou a bankami, které kroky Českých aerolinií hlídají. 

Mluvčí odborového sdružení pilotů Filip Gaspar se omlouvat nehodlá. Prezidenta ČSA tunelářem prý nikdy nenazval. „O tom, že by pan Moreels společnost tuneloval, pochopitelně důkazy nemám,“ řekl Gaspar s tím, že jeho výrok se týkal pouze schopnosti vedení řídit společnost. „Hospodářské výsledky za poslední léta není možné vnímat jako úspěch managementu. Škody, které vedení ČSA způsobilo, je možné srovnat s tunelováním,“ zopakoval.

ČSA: Zákoník práce jsme neporušili

ČSA jsou po omluvě pilotů ochotné k jednacímu stolu zasednout, protože pokračování diskuse považují za důležité. ČSA prý zákoník práce neporušily ani v otázce propouštění sta pilotů na pravidelných linkách Českých aerolinií a převedení stejného množství pracovních míst do dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines. Záměr je podle mluvčí aerolinií Hany Hejskové známý od 24. listopadu, nejde tedy o novou věc, kterou by s odbory vedení neprojednalo. 

Management požádal odbory také o souhlas s výpovědí pro mluvčího a výkonného sekretáře Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) Filipa Gaspara. V aerolinkách proto dál vládne napětí. Piloti, kteří se minulý čtvrtek a pátek zúčastnili protestů proti vedení společnosti, stále zůstávají doma a místo nich létají najatí piloti jiných aerolinek.

Video ČSA má opustit třetina pilotů
video

ČSA má opustit třetina pilotů

Nepohodlné lidi propustíme

ČSA plánují propustit až 100 pilotů, kteří létají na pravidelných linkách. „Odchody nadbytečných pilotů budou probíhat postupně. Část z nich obdrží výpověď již v tomto týdnu, další budou v této věci oslovováni v následujících týdnech,“ oznámila mluvčí aerolinek Hana Hejsková. Podle ní společnost v průběhu protestů oslovilo kolem 50 pilotů, kteří by měli o zaměstnání ve Skupině ČSA zájem i za podmínek platných v Holidays Czech Airlines. Na nové pracovní pozice u charterového dopravce se v současnosti konají výběrová řízení.

Kromě Gaspara zatím ČSA pro žádného dalšího člena vedení CZALPA výpověď nechystá. Gaspar v minulosti již tlakům na odchod ze společnosti čelil. U odborových funkcionářů musí zaměstnavatel o souhlas s propuštěním žádat odborový svaz. Podle vedoucího právního oddělení Českomoravské konfederace odborových svazů Víta Samka závisí při úspěšnosti žádostí o propuštění odborářů na postavení odborů ve firmě a vztahu zaměstnavatele a odborové organizace. „Když si ale zaměstnavatel umane, že konkrétního funkcionáře z podniku dostane, tak většinou úspěšný je,“ připustil Samek s tím, že se zaměstnavatelé někdy dopouštějí šikanování a znechucování práce. Většina lidí takový přístup dlouhodobě psychicky nevydrží.

Akci kritizuje Kalousek i Nečas

Protesty pilotů způsobují Českým aeroliniím komplikace, jaké firma nepamatuje. Dlouhé fronty, zmatek a bezmála třicet zrušených zpátečních letů. Protesty způsobují aerolinkám škody v řádu milionů korun denně. Nespokojení piloti hodnotí akci jako splněnou misi, vedení firmy jako nelegální akci, z níž budou vyvozeny důsledky. „Tato akce nemůže být beztrestná, nebude beztrestná,“ řekl prezident ČSA Phillippe Moreels.

Vyvození důsledků pro protestující piloty Českých aerolinií podporuje i Nečasův kabinet. V podstatě se začátkem protestu se jako zástupce hlavního akcionáře ozval ministr financí Miroslav Kalousek. O den později akci pilotů zkritizoval i premiér Petr Nečas.

Nespokojení piloti ČSA dál zůstávají doma

Podle aerolinií je nyní nejdůležitější zajistit pravidelný provoz. Spolupráce se zahraničními dopravci tak na některých spojích pokračuje i za cenu zvýšených nákladů. Návrat protestujících pilotů do práce zatím prý není aktuální.

„Piloti jsou připraveni jít do práce, jsou ale dnes doma s náhradou mzdy,“ tvrdí nicméně Gaspar s tím, že jejich nahrazení pronajatými posádkami jiných dopravců je neekonomické. Podle něj jde o další pokus vedení poškodit nespokojené piloty. Ti se také nemohou pohybovat po budově ČSA samostatně, ale pouze v doprovodu ochranky. Protestující chtějí na chování aerolinek odpovědět, připravují otevřený dopis poslancům a senátorům a chystají se na stávku.

Proč piloti protestují?

Piloti poukazují na špatné hospodaření ČSA, na jejich ztráty v řádech miliard a tajení výsledku hospodaření za letošní rok, kdy ani ministerstvo financí ani management ČSA nezveřejňuje výsledky a tak pro občany hospodaření této firmy zůstává tajemstvím, uvedl Gaspar. Stávku spustilo převedení celkem 11 letadel z ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines, která se zabývá nepravidelnou charterovou dopravou. Dochází tím údajně k vyvádění majetku ČSA a ohrožování jejich působení jako síťového dopravce. S tím nesouhlasí vedení společnosti, které oponuje tím, že se přesun letadel odehrává v rámci jedné skupiny.

Možným důvodem protestů dopravních pilotů je ovšem podle některých odborníků skutečnost, že u společnosti Holidays Czech Airlines, kam má část pilotů ČSA přejít, mohou být hůře odměňováni. Tuto možnost potvrdily i aerolinie s tím, že práce pilota v Holidays Czech Airlines je oproti pilotům na pravidelných linkách ve větší míře hodnocena na základě skutečného výkonu.