Franchising letos v Česku rekordně rostl, pomáhá v krizi

Praha - Franchising letos v Česku zaznamenal rekordní růst. Počet franchisových značek podnikajících na tuzemském trhu se meziročně zvýšil o 12 procent na 168 a množství franchisových poboček o 26 procent na 4 366. Vyplývá to ze zprávy o stavu franchisingu na českém trhu, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system franchise services.

Franchisa znamená, že zavedená firma půjčí svou značku a know-how ostatním podnikatelům, kteří jí za to platí peníze. „Letos přibylo nejvíce franchisových společností i poboček ve více než dvacetileté historii franchisingu v Česku,“ uvedla Lenka Nováková ze společnosti PROFIT system. Už více než polovinu franchisových společností tvoří české firmy, zatímco ještě loni měli převahu zahraniční investoři. Mezi nejstarší systémy franchisingu v Česku patří McDonald´s, YVES ROCHER a OBI.

Odborníci odhadují, že tuzemský franchisový trh poroste i příští rok, kdy by se počet těchto sítí měl zvýšit na 200. „Podnikatelé stále častěji přemýšlí o podnikání založeném na známém a už prověřeném konceptu. Díky tomu se trh franchisingu rozvíjí několikrát rychleji než celé hospodářství České republiky,“ uvedl Marek Halfar, ředitel PROFIT system.

Vede gastronomie, posílilo fitness

Přibližně 61 procent franchisového trhu tvoří služby a zbylých 39 procent obchod. Tento poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Gastronomie tvoří 16 procent trhu franchisingu, následují oděvy a obuv (14 procent), realitní služby (12 procent) a dvě kategorie krása a fitness a potraviny, na které připadá po osmi procentech trhu. Nejvíce franchisových poboček letos přibylo v odvětví krása a fitness, oděvy a obuv a potraviny. „V těchto odvětvích překročil počet nových poboček 220. Důkazem vzestupu odvětví krása a zdraví je 21 nově otevřených poboček společnosti Svět zdraví, 19 provozoven fitness studia Expreska nebo 18 provozoven dietetické sítě Naturhouse,“ informovala Nováková.

České firmy už sami otevírají franchisové pobočky v zahraničí

Naopak počet franchisových poboček v gastronomii klesl o 159. „Vliv na to měla především hospodářská recese, kvůli které se lidé snaží více šetřit,“ upřesnila Nováková. Podle údajů PROFIT system letos na tuzemském trhu funguje 93 českých franchisových firem. „Český trh franchisingu vstupuje do nové fáze, ve které začínají převažovat tuzemské firmy. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 procent,“ podotkl Halfar. Čím dál více českých franchisových společností se podle něj snaží se svými koncepty prosadit i v zahraničí. Pobočky za hranicemi Česka má už 38 tuzemských společností, zatímco loni jich bylo 31. Nové zahraniční pobočky otevřely například společnosti BON BON, The PUB a Manufaktura.