ČSA zrušily lety z Bratislavy, následovat bude Poprad a Žilina

Praha – Piloti ČSA, kteří minulý týden protestovali proti vedení společnosti, dál zůstávají doma a místo nich létají najatí piloti jiných aerolinek. Odborové sdružení dopravních pilotů, které nespokojené zaštiťuje, se připravuje na stávku. České aerolinie navíc od dnešního dne přestaly prodávat letenky na všechny své lety z Bratislavy. Společnost krom toho zruší lety z Prahy do
Popradu a Žiliny.

Jedinou linkou ČSA na Slovensko, která v zimním letovém řádu zůstane, je spojení Prahy s Košicemi. Ostatní končí. „Impulsem pro stažení kapacity ze Slovenska na domovské letiště byly nátlakové aktivity CZALPA (České sdružení dopravních pilotů) a reálná možnost ohrožení letového provozu,“ vysvětlila serveru iDnes mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Zdůvodnění Českých aerolinií, že kvůli protestům pilotů zrušily linky z Bratislavy, je spíše pro pobavení, míní mluvčí CZALPA Filip Gaspar. Dodal, že pokud skutečně společnost dělá strategická rozhodnutí ze dne na den na základě aktivit pilotů, tak je něco špatně. Podle něj pravděpodobně jde o zástupný důvod. Pravým důvodem rušení linek by mohlo být to, že linky patrně po půl roce provozu nevydělávají.

O zastavení prodejů letenek z Bratislavy firma rozhodla necelý půlrok poté, co nejprve zrušila spojení mezi Prahou a Bratislavou a následný start přímých linek z Bratislavy do několika evropských měst. Linky z Bratislavy ČSA částečně omezily už od zimy; z původních šesti destinací byla zachována spojení do Paříže, Amsterdamu a Larnaky.

Video Rozhovor s Filipem Gasparem
video

Rozhovor s Filipem Gasparem

Dvě rozbušky protestů: propouštění a hospodaření

České aerolinie (ČSA) propustí zhruba třetinu, tedy až 100 pilotů, kteří létají na pravidelných linkách. Stejný počet míst v nejbližší době vznikne v charterové dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines, do níž ČSA přesunuly 11 svých letadel. Jenže v nové dceřince budou piloti pracovat za odlišných podmínek než v ČSA. Mzda bude více orientovaná na výkon.

Podle CZALPA aerolinie porušují zákoník práce, protože hromadné propouštění neprojednaly s odbory. ČSA s tím nesouhlasí. Piloti, kteří minulý týden protestovali proti vedení ČSA, stále zůstávají doma a místo nich létají najatí piloti jiných aerolinek.

Filip Gaspar, mluvčí CZALPA

„V tuto chvíli připravujeme stávku, ale pevně věříme, že bude zájem o další jednání a stávce se nakonec vyhneme.“


Samotné propouštění však není podle mluvčího CZALPA hlavním důvodem protestu pilotů. „Problém, na který poukazujeme, je dlouhodobé špatné hospodaření ČSA. Viník za miliardové ztráty v loňském roce a za údajné miliardové ztráty v prvním pololetí tohoto roku se nehledá, viník se dělá z toho, kdo na to poukazuje,“ vysvětlil v rozhovoru pro ČT24 Gaspar. Protestující piloti se nyní nesmějí pohybovat v prostorách ČSA bez doprovodu, nemají přístup ani ke služebnímu e-mailu. Aerolinky se chtějí definitivně zbavit také Gaspara. Požádaly odbory o souhlas s výpovědí pro něj.

Piloti nicméně zopakovali, že chtějí s ČSA ještě jednat. Obě strany by se mohly sejít ve
středu. ČSA však pokračování diskusí podmiňují omluvou Gaspara za to, že označil prezidenta aerolinií Phillippa Moreelse za tuneláře. Zástupce pilotů se ale omlouvat nehodlá, tunelářem prý šéfa ČSA nenazval.