Maloobchod si v říjnu polepšil, v novém roce ale zřejmě zabrzdí

Praha – Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně vzrostly o 1,5 procenta. V září přitom maloobchod hlásil podle revidovaných údajů stagnaci. K meziročnímu růstu přispěl zejména prodej motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Opačně působil prodej potravin a pohonných hmot. Analytici nicméně poukazují na to, že v příštím roce čekají maloobchod problémy. Aktivitu utlumí nárůst nižší sazby daně z přidané hodnoty i očekávané zvýšení nezaměstnanosti.

Tržby očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní se v říjnu meziročně zvýšily o 1,5 procenta, stejně jako bez očištění. Oproti září se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezonní vlivy a pracovní dny zvýšily reálně o jedno procento. Motoristický segment přidal do toho celkového růstu maloobchodních tržeb 2,5 procenta, čili kdybychom jej odečetli, dostali bychom se do záporných čísel.

Maloobchod táhne nepotravinářský segment a prodej aut

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v říjnu zvýšily reálně meziměsíčně o tři procenta. Meziročně, očištěné o pracovní dny i neočištěné, stouply o 8,5 procenta. Neočištěné tržby za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, se zvýšily o 10,3 procenta. Za opravy naopak klesly o 1,1 procenta.

Vývoj maloobchodních tržeb
Zdroj: ČT24/ČSÚ

Prodej potravin v říjnu klesl ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách, a to o 4,7 procenta, respektive o 2,6 procenta. Klesly také tržby v prodejnách s výrobky pro domácnost a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Vysoké tempo růstu, o 10,9 procenta, si i nadále zachoval prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby.

Před Vánocemi čekají obchodníky žně, pak prý útlum

Ještě do Vánoc by podle analytiků mohly tržby maloobchodníků růst, a to nejen kvůli předvánoční nákupní horečce. „Zvýšení DPH začátkem ledna by mohlo maloobchodníkům pomoci v tom, že lidé by se mohli předzásobovat. Část své spotřeby by tedy měli zákazníci urychlit z prvních měsíců na konec roku,“ míní analytik společnosti Citfin Tomáš Volf.

Vladimír Pikora, hlavní ekonom Next Finance:

„Ohledně dalšího vývoje maloobchodu jsme velmi pesimističtí. Krize v eurozóně se projeví na všech frontách. Domácí poptávka bude ještě slabší.“

Jenže to, za co lidé utratí více koncem roku, nebudou nakupovat v prvních měsících nového roku. Podle Volfa navíc růst maloobchodu pravděpodobně utlumí také zvýšení nezaměstnanosti. „V situaci, kdy se bude nezaměstnanost pohybovat nad 8 procenty, nezbývá nic jiného než být ve svých výdajích obezřetný. Utahování opasků se bude týkat i státního sektoru,“ varoval analytik.

Miroslav Frayer, analytik Komerční banky:

„Konkurenceschopnost malých podniků v souvislosti s růstem DPH a slábnoucí korunou  klesá, obávám se, že někteří obchodníci budou muset v příštím roce skončit.“