Příliš velký výběr? Reputační weby vám poradí

Praha – V oblasti internetové komunikace se objevil nový trend a tím je stále větší popularita reputačních webů. Na nich lidé hodnotí služby nebo produkty a mohou tak značně ovlivnit ekonomiku jednotlivých podniků.

Jak najít dobrého lékaře v okolí bydliště? Kde se dá dobře najíst? Jakou firmu si pozvat třeba při rekonstrukci bytu? Najít odpovědi na otázky spojené s každodenním životem je čím dál složitější. Několik Čechů se proto rozhodlo nabídnout ztracenému spotřebiteli pomoc ve formě reputačních webů. 

Vyberte si podle spokojenosti ostatních

Reputační web obsahuje hodnocení zákazníků nebo uživatelů konkrétní služby a dává lidem možnost vybírat si podle toho, jak byli zákazníci spokojení. Jedním z reputačních portálů je například průvodce po restauracích a potravinách scuk.cz. „Nápad založit portál scuk.cz vznikl před třemi lety v hlavě pana Cuketky, který je nejznámějším českým foodblogerem. Psal blok o jídle a lidé se neustále ptali: Kde mám nakoupit maso na steaky, kam mám vzít přítelkyni na rande, kde mám nakoupit cukroví na Vánoce. Odpovědi se ale postupně v hlubinách blogu ztrácely a časem nešly dohledat. Proto vznikl nápad dát dobré prověřené podniky na mapu, aby si je každý mohl pohodlně najít,“ popisuje Michala Gregorová.

Dalším populárním portálem je znamylekar.cz. „Portál znamylekar.cz vymyslel můj bývalý polský kolega, který jej provozoval v Polsku, kde měl obrovský úspěch. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet ho tady v Čechách a úspěch se opakoval. Nejjednoduší je zadat specialistu, kterého hledáte, do vyhledávače. Zadáte například “stomatolog vršovice„ a server vám vrátí seznam. Když si uživatel rozklikne profil lékaře, uvidí hodnocení i texty, komentáře, příspěvky hodnotitelů a může si udělat vlastní názor,“ informoval Jan Kroupa z portálu znamylekar.cz. 

Reputační weby vydělávají slušné peníze

Český internet začínají zaplavovat reputační weby ze všech možných oblastí. Majitelé těch největších tvrdí, že pokud neztratí pověst a uživatelskou oblíbenost, provozem webu se pohodlně uživí. Vydělávají na reklamě nebo provizích za zprostředkování služeb. Samotní hodnocení podnikatelé se dělí do dvou skupin. Jedni recenze vítají, registrují se a posilují tak vlastní byznys, druzí jen těžko dokážou strávit, že je hodnotí laici.

„Nemám jen pozitivní hodnocení. Mám i nějaká negativní a naopak jsem za ně vděčný, protože jednu dobu jsem měl pocit, že to je až moc pozitivní, jako bych si je psal sám,“ vypráví Tomáš Fojt, který se živí jako hodinový manžel. 

Za negativními příspěvky může stát konkurence

U všech hodnotících webů existuje riziko negativní kampaně, která může nepříznivě ovlivnit další působení firmy. Příspěvky jsou anonymní, proto se za příspěvky může skrývat kdokoliv. Například konkurence, která za určitou finanční částku dokáže protihráče cíleně zkritizovat. Pomluvený člověk se ale nemůže bránit, protože neví, vůči komu. 

„Takovéto servery můžou podnikatele nebo i lékaře hodně ovlivnit a mohou být i likvidační. Právě proto všechny příspěvky zpracováváme ručně a moderátor si je čte, aby nedocházelo k nějakým cíleným útokům nebo podobným věcem,“ ujišťuje Kroupa. 

Některé další hodnotící weby:

  • www.heureka.cz – vyhledávač zboží se systémem hodnocení e-shopů
  • www.csfd.cz – hodnocení filmů
  • www.bookfan.cz – hodnocení knih