Dobeš vyšle do ŘSD kontrolu kvůli zakázkám

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozdalo za poslední měsíc zakázky za 1 miliardu a 300 milionů korun. Jen na jednu však podle Hospodářských novin proběhlo transparentní výběrové řízení. Ředitelství práci často dělilo na menší celky a obešlo tak povinnost vypisovat tendry. Jindy zase o konkrétní zakázce informovalo jen vybrané firmy. To je případ třeba slabých svodidel na dálnici mezi Olomoucí a Vyškovem. 146 milionů tak šlo přímo firmě Alpine Bau CZ. Neprůhledné zadávání zakázek kritizují i vládní experti z NERVu. Ministr dopravy Pavel Dobeš pošle do ŘSD kontrolu, která nesrovnalosti prověří.

Roky se vědělo, že svodidla na dálnici mezi Olomoucí a Vyškovem jsou moc slabá. Půl roku tam kvůli tomu byla dokonce omezena rychlost. Teprve teď se má ovšem úsek opravit - za 146 milionů a bez výběrového řízení. Ředitelství silnic a dálnic usoudilo, že letitý problém je vlastně „havarijní stav“, a s tím zadalo velkou zakázku firmě Alpine Bau CZ.

Zakázka na svodidla je typickým příkladem, jak státní agentura zadává práci. Transparentním výběrovým řízením by přitom ŘSD jen na této zakázce mohlo ušetřit téměř padesát milionů. Podle šéfů dvou oslovených stavebních firem se dala svodidla postavit o třetinu levněji. 

„Nejedná se o náhlé řešení situace, ale o co možná nejrychlejší odstranění závady, která ohrožuje bezpečnost silničního provozu a zejména životy účastníků silničního provozu,“ bránila postup ŘSD jeho mluvčí Martina Vápeníková s tím, že nějaký čas zabrala příprava zakázky a obstarání financí.

Jen za poslední měsíc se ale další podobný případ – problém, na který si u Chotěbuzi stěžují řidiči řadu let – náhle opravuje za 33 milionů. ŘSD se přitom opět odvolalo na havarijní stav a zakázku zadalo bez předchozího zveřejnění.

Postup vyvolává podezření z korupce

Není to ale jediná metoda, jak přihrát zakázku předem vybrané firmě, a obejít tak povinnosti vypsat výběrové řízení. ŘSD často rozsekává zakázky na menší celky, čímž odpadá povinnost vypsat tendr.

Jindy jsou o konkrétní zakázce informovány jen vybrané firmy. Konkurence se tak o nových příležitostech ani nedozví. Přesně za to je přitom ŘSD dlouhodobě kritizována, mimo jiné vládními experty z NERVu. Ministr dopravy vytvoří speciální kontrolní skupiny. Pokud se ukážou informace jako pravdivé, vyvodí z toho ministr důsledky, a to včetně těch personálních.

Informace o podivném zadávání veřejných zakázek listu potvrdili i ředitelé některých stavebních firem, které se tendrů na silniční stavby účastní. „Umožňuje jim (ŘSD) to zákon a my se jen přizpůsobujeme podmínkám, které si oni nastaví,“ popsal situaci šéf jedné z nich. Kvůli obavě o ztrátu přístupu k výběrovým řízením si ale přál zůstat v anonymitě.