Obchodníci si mnou ruce, Češi na Zlatou neděli nešetřili

Praha – Vánoční nákupy vrcholí – Češi na Zlatou neděli hromadně vyrazili do obchodů.  Nastávající svátky jsou pro obchodníky nejdůležitějším obdobím v roce. Zatímco dosud lidé spíše šetřili a tržby celý rok klesaly, před Vánoci na špatnou náladu zapomněli – oproti loňskému adventu se proud nakupujících nezmenšil. Tržby obchodníků stouply ve srovnání s běžnými víkendy o třetinu až polovinu, v meziročním srovnání rostly pouze mírně. Kupující měli zájem hlavně o potraviny a dekorační papír na balení dárků. Prodávat se již začali také kapři. Letos rovněž výrazně stoupl počet prodaných dárkových poukazů – oproti loňsku až o třetinu. Ze zájmu lidí těží hlavně nákupní centra ve velkých městech.

„Poslední adventní víkend je nejsilnější, evidujeme nárůsty prodejů až o třetinu. Jinak je to zhruba stejné jako v minulém roce,“ uvedla mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková. Hitem tohoto víkendu je podle ní dekorační papír.
   
Oproti minulému roku lidé podle Urbánkové více kupují vánoční pečivo a paradoxně i suroviny na výrobu pečiva. „Výrazný nárůst, který nemá zatím obdobu, pozorujeme u prodeje rozpustné kávy. Dále je vidět, že se lidé zásobují trvanlivými i čerstvými potravinami na svátky,“ uvedla. 

Prodej v některých obchodech Tesco podle mluvčí Evy Karasové o tomto víkendu vzrostl ve srovnání s běžnými víkendy více než dvojnásobně. „To je celkem v průměru o více než 50 procent. Tento nárůst je obdobný jako vloni,“ uvedla.
   
Zákazníci nakupovali v obchodech Tesco nejvíce elektroniku, drobné elektro, hračky, oděvy, výbavu na zimní sporty, DVD a knihy, potraviny, alkohol a ovoce. „V plném proudu je již i prodej stromků a kaprů. Letos očekáváme nárůst prodeje kaprů. Před Vánoci jich zpravidla prodáme až 200 tun,“ uvedla Karasová.

Nárůst prodeje v desítkách procent zaznamenaly i hypermarkety Globus. Ve srovnání s loňským rokem je to podle mluvčího Libora Tomáše mírný nárůst. Nejvíce se podle něj prodávají kachny, zelenina na výrobu salátu, oleje, kosmetické balíčky, balicí papíry nebo vánoční svíčky.

Dárkové poukazy letí

Vedle potravin lidé nakupují LED televize, tyčové mixéry a meteorologické stanice. „Výrazně se již několik let za sebou prodávají i dárkové poukazy. Lidé přemýšlí, co by darovali k Vánocům, a nakonec se často přikloní ke koupi těchto poukazů,“ uvedl.

Obchody sice hlásí plno, Češi se ale, alespoň podle průzkumu společnosti Factum Invenio, přece jen uskromní. Celkem letos za Vánoce utratí v průměru 5 a půl tisíce – o necelých 9 stovek míň než loni.