EU: Povolenky zaplatí všechny aerolinky používající evropská letiště

Lucemburk – Evropská unie může do systému emisních povolenek zahrnout všechny letecké společnosti využívající evropská letiště, tedy i firmy sídlící mimo EU, rozhodl dnes Evropský soudní dvůr a o výsledku jednání informovaly agentury AP a Reuters. Tímto krokem soud zamítl žalobu USA, podle které tento plán porušuje mezinárodní právo.

Zdroj: Isifa/Rex Features Autor: Chris Robbins

Už v březnu Evropská unie rozhodla, že všechny aerolinky, které létají na její území, se stanou od ledna příštího roku součástí systému obchodování s emisními povolenkami. Pomocí tohoto systému chce unie přimět letecké společnosti k omezení zplodin ze spalování paliva a přispět k boji proti globálnímu oteplování a zvyšování emisí.

Podle odhadů se letecká doprava podílí zhruba třemi procenty na celosvětových emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování. Ovšem její podíl rapidně roste. Podle Evropské komise se emise od aerolinek od roku 1990 zdvojnásobily a do roku 2020 by se mohly ztrojnásobit.

Petr Kováč, výkonný ředitel Patria Finance

„Principiálně by to mělo znamenat zvýšení ceny letenek… Důležitá bude reakce neevropských aerolinek a jejich protiakce.“


USA s povolenkami nesouhlasí

Ostrou kritiku unijnímu plánu v červenci vystavily americké aerolinky. Jejich protest podpořily další země, mezi nimi i Čína a Indie. Evropský soudní dvůr dnes ale odmítl argumenty odpůrců, podle kterých plán narušuje státní suverenitu a odporuje mezinárodním smlouvám o letecké přepravě: „Směrnice zahrnující letecké aktivity do systému EU pro obchodování s emisemi je platná.“ Rozhodnutí bylo v souladu s předběžným posudkem, který již v říjnu předložila generální advokátka Evropského soudního dvora Juliane Kokottová.

Do roku 2020 mají letecké společnosti dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. EU si myslí, že dopad tohoto opatření na cenu letenek bude jen minimální. V závislosti na tom, jak velkou částku budou chtít aerolinky převést na zákazníky, by se cena měla zvýšit o dvě eura až 12 eur (v přepočtu zhruba 50 až 300 korun).