I na domácí mazlíčky budou pod stromečkem čekat dárky

Praha - Češi utrácejí za dárky pro domácí zvířata každý rok víc. Tržby obchodům s chovatelskými potřebami stoupají hlavně před Vánoci. Lidé jsou ochotni v obchodech nechat průměrně 300 korun.

Třeba Jana utratila za dárky pro svého psa 500 korun - loni to bylo o stokorunu méně. Na Vánoce pro něj nakupuje pravidelně. „Letos jsem koupila poslední dárek pro pejska - krásnou kost. Kromě ní jsem koupila ještě obojek, vodítko a misku, aby měl hezké Vánoce,“ řekla majitelka psa.

Největšímu řetězci s chovatelskými potřebami, který má 70 procent trhu, stoupají před Vánoci tržby o 40 procent - na 56 milionů korun za měsíc. Lidé si proti obvyklým nákupům připlácejí o stokorunu - průměrné nákupy dosahují tří set korun. „V měsíci prosinci běžně proti jiným měsícům obsloužíme až o 40 procent navíc. Letos k nám zákazníci chodí utrácet více a chodí i celkově víc zákazníků,“ podotkl jednatel řetězce Dalimil Čech.

Řádově o stokoruny dražší nákupy hlásí i další obchody s potřebami pro zvířata. Ještě víc utrácejí lidé za dárky pro své mazlíčky na internetu. Letos na jeden dávají průměrně 500 korun. „Nárůsty jsou tam v řádu desítek až stovek procent meziročně. Lidé se nebojí utrácet za kvalitu. Průměrná hodnota pro toho mazlíčka jde postupně každý rok nahoru,“ konstatoval ředitel internetového obchodu Marek Liška.

Čeští zákazníci stále mají rezervy

V zahraničí se dárky pro zvířata kupují častěji. „Zejména na západ v zahraničí lidé nakupují běžně potrhlé věci - model Santa Clause, obleček, který si pejsek vezme jen na štědrovečerní večeři, a podobně. To u nás ještě není. Vyspělost ekonomiky, co se týká chovatelských potřeb, ještě není na takové úrovni jako v západní Evropě,“ řekl Čech.

Za zvířata si Češi zvykli utrácet, na sobě ale naopak šetří. Ještě loni lidé za dárky utratili přes 6 tisíc korun, letos to ale podle průzkumu Factum Invenio nebude ani pět a půl tisíce. Navíc si aspoň některé vánoční dárky pořídí až po vánočních svátcích, aby využili sezonní výprodeje.