Kvůli šetření lidé slyší na povánoční slevy i ve světě

Řím/New York – I nákupní centra ve světě v těchto dnech kvůli povánočním slevám plní nová vlna zákazníků. Kvůli krizi jsou více než kdy jindy v módě slevy, akční nabídky nebo zlevněný prodej vrácených vánočních dárků. Především v ekonomicky nestabilních zemích se čeká, že na výrazně snížené ceny zareagují lidé, kteří jinak při přípravě na Vánoce spíše šetřili. Například Itálie letos zažila nejchudší Vánoce za posledních deset let. Italové za dárky utratili zhruba o třetinu míň než loni.

Poloprázdné italské prodejny před letošními svátky byly více než výmluvným obrazem nejistoty občanů z posledního vývoje ekonomiky. Průměrná útrata za rodinu letos byla 166 eur, tedy necelých 5 000 korun. Pokles odbytu zaznamenala především proslulá italská móda, obuv a kožené výrobky. Letos navíc lidé šetřili také na jídle.

Menší tržby hlásí jak kamenné obchody, tak i stánky prodávající levnější zboží. Skoro o pětinu nižší jsou také výdaje za jídlo. Podle tamní asociace spotřebitelů to mnozí obchodníci neustojí a očekává se tak vlna bankrotů. „Letos jsme požádali naše příbuzné, ať každý vezme něco na večeři. O náklady jsme se tak podělili rovným dílem,“ dokládá výrok jednoho ze spotřebitelů.

Povánoční slevy
Povánoční slevy

V letošním roce se Italové víc než kdy jindy těší na slevy, které mají začít 5. ledna. Podobně jako všude v Evropě se nejčastěji pohybují od 20 do 50 % z původní ceny. V sousedním Rakousku se vlivem úspor uchytil další trend – roste zájem o vrácené nechtěné dárky, které se pak prodávají se slevou.

Zato Američané utrácejí během Vánoc ještě víc než loni. Zboží se dá podle obchodníků sehnat i za čtvrtinu původní hodnoty. „Zlevňujeme hlavně sezonní zboží. Potřebujeme vyprodat všechno a uvolnit místo pro žhavé novinky roku 2012,“ uvedl šéf podpory prodeje sítě JC Penney Bill Pandolfo. I když nezaměstnanost v USA přesahuje 8 a půl procenta, spotřeba pomalu roste. V prosinci dosáhl index spotřebitelské důvěry 8měsíčního maxima.