Čína chce zahraniční kapitál v nemocnicích, v automobilkách ne

Peking – Čínské úřady vypracovaly nový seznam žádaných zahraničních investic. Vyplývá z něj, že Peking už cizí kapitál příliš nechce třeba v automobilkách nebo v továrnách na výrobu polovodičů, naopak v nemocnicích či leasingových firmách je zahraniční kapitál vítaný. Seznam o 29 stranách je koncipován jako směrnice, která by měla úředníkům pomoci zorientovat se v prioritách vlády.

„Cílem je optimalizovat strukturu zahraničních investic, prosadit technologické inovace a modernizaci v průmyslu,“ uvedla na svých webových stránkách Národní rozvojová a reformní komise. Na seznamu jsou sektory, v nichž budou úřady zahraniční investice podporovat, omezovat nebo kompletně zakazovat.

Komise uvedla, že přednost budou mít investice, které budou do Číny přinášet nové technologie a know-how. Vítány ale budou i takzvané „zelené“ projekty v oblastech, jako je recyklace baterií.

Nový čínský seznam žádáných investic znamená velký obrat. Ještě v roce 2007 chtěl Peking zahraniční finance pro těžký průmysl, teď obrátil. Směřovat mají do nemocnic nebo leasingových firem. „Já si myslím, že Čína pochopila, že možnosti dlouhodobého rozvoje jsou v restrukturalizaci její ekonomiky. Její ekonomika byla čistě exportně produkčně zaměřená. A svým způsobem už dosáhla na strop té kapacity,“ míní portfolio manažer Pioneer Investments Petr Zajíc.

Nová směrnice začíná platit 30. ledna 2012 a bude sloužit jako základ pro uplatňování hospodářské politiky ve vztahu k zahraničním investorům. To znamená, že se od ní bude odvíjet schvalování projektů, stejně jako daňové záležitosti.

V Číně vyrábí auta i mladoboleslavská Škodovka 

Nová směrnice by mohla dolehnout i na českou Škodu Auto. Ta vyrábí auta v Číně od roku 2007. Prvním modelem, který sjel z čínských výrobních linek Škodovky, byla Octavia upravená pro čínský trh. Koncem roku 2008 přibyl model fabie (Fabia Jingrui). Od roku 2009 vyrábí Shanghai Volkswagen třetí model pro čínský trh, vlajkovou loď značky Škoda Superb (Superb Hapruj).

Od roku 2013 pak Škoda plánuje v Číně vyrábět také model Yeti. Ve stejném roce by pak měla v jejím čínském sortimentu přibýt i nová kompaktní limuzína. Vozidlo, jehož velikost se bude pohybovat mezi modely Fabia a Octavia, by mělo být pátým modelem na nejdůležitějším trhu značky.

Jan Kohout, prezident česko-čínské komory

„Já si myslím, že se tady otvírá nový prostor pro zahraniční investice. Považuji to za příležitost. (…) Já bych to nechápal jako ohrožení budoucích záměrů stávajících firem, které tam jsou. Neobávám se, že by tohle mělo do budoucna nějak závažně poškodit například Škodu Auto.“


Příliv přímých zahraničních investic je v Číně v posledních 30 letech hlavním motorem hospodářského růstu. Za prvních 11 měsíců letošního roku do Číny přitekly přímé zahraniční investice v objemu 103,8 miliardy dolarů (asi 2,1 bilionu Kč). To představuje meziroční nárůst o 13,2 procenta.