Většina bankomatů už zapomnětlivce neochrání

Praha – Češi doplácejí na nepoctivost některých klientů tuzemských bank. Ještě před dvěma lety nabízela velká část bankomatů službu pro zapomnětlivce, kteří si neodebrali ze stroje hotovost. Toho ale zneužívali také podvodníci. Většina bank už proto ochranu vypnula.

Vložit kartu, zadat PIN, částku a poté už jen vytáhnout kartu a hotovost. Jde o jednoduchý postup, přesto nejeden člověk v roztržitosti zapomene na poslední krok – vzít si peníze. „Pak je to na poctivosti těch klientů, kteří přijdou, jestli peníze vrátí, nebo ne. Každopádně tam je potřeba určitě vždy reklamovat,“ podotkl Patrik Nacher, analytik Bankovnipoplatky.com.

Pro postiženého klienta to znamená zařizování, kterému se mohl jednoduše vyhnout. Stačilo, aby nevyzvednutá hotovost sama zajela zpátky do bankomatu. „Zajíždění peněz je v podstatě jen technická záležitost bankomatu. Každý z nich to umí a je to pouze o softwarovém nastavení provozovatele,“ prohlásil Dalibor Chvátal, šéfredaktor serveru Měšec.cz.

ČSOB
ČSOB

Služby zneužívali podvodníci

Z pěti největších sítí ale takovou ochranu nabízejí už jen dvě – ČSOB a GE Money. Banky pro to mají své důvody. O zadržené peníze se musejí starat, ani to ale pro většinu z nich nebyla nepřekonatelná překážka. Horší je to s podvodníky. „Držitelé karet si třeba vytáhli pouze určitý obnos financí a pak to reklamovali, že bankomat jim finance nedal. A na tom banky prodělávaly,“ podotkl Chvátal.

Jan Holinka, mluvčí České spořitelny:

„Na základě našich zkušeností jsme se rozhodli tento postup změnit. Peníze zpět nezajíždějí, ale klient je upozorněn zvukovým znamením, aby si peníze odebral.“


Bankomaty ale nepřestaly vtahovat zpět jen peníze. V praxi už lidi nepřipraví ani o kartu. Naprostá většina ústavů ji jenom zablokuje, na čemž klienti spíš vydělávají – odblokování je totiž otázkou několika hodin a navíc je zdarma.