Skokové zdražení potravin se nakonec nekonalo

Praha – Ceny potravin na pultech tuzemských obchodů po Novém roce skokově nevzrostly a navzdory zvýšení dolní sazby daně z přidané hodnoty z deseti na 14 procent zůstaly na úrovni z konce loňského roku. Potvrdily se tak odhady odborníků, podle kterých obchodníci nenápadně zvýšili ceny potravin už v závěru loňského roku a nečekali na 1. leden, kdy sazba DPH skutečně vzrostla.

Zdroj: ISIFA/EPA Autor: Julian Stratenschulte

Velké obchodní řetězce se na zvýšení DPH připravily už několik měsíců dopředu. „Ceny potravin vzrostly už na konci minulého roku. Rostly kvůli DPH, na což se obchodníci připravili s předstihem,“ říká Robert Hell z portálu Akční ceny.

Obchodníci také podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky už v závěru loňského roku kvůli očekávané úpravě DPH nenápadně zvýšili ceny potravin, aby v lednu nemuseli zdražit skokově a mohli tvrdit, že zdražení v jejich případě není tak výrazné. „Je to marketingová taktika, která pochází z Německa, kde byla úspěšně použita při přechodu z marky na euro,“ tvrdí Juračka.

Také podle generálního ředitele obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara skokové zvýšení cen potravin nelze na začátku letošního roku očekávat, jelikož obchodníci upravují ceny průběžně podle cenové hladiny konkurence.

V menších obchodech je už ale situace jiná. Třeba mléko je o korunu dražší než v prosinci. Pomazánkové máslo dnes podražilo dokonce o dvě koruny. „V naší prodejně se přeceňovalo zboží od 1. ledna 2012. Ceny za chleba a rohlíky zůstaly stejné, u sladkého pečiva to šlo o padesát haléřů nebo maximálně o korunu nahoru,“ přiblížila Petra Fejtková z pekařství Benea Benešov. Další obchody se zdražením čekají na nové zboží.

Pečivo
Zdroj: Isifa/Rex Features
Autor: Vladimir Godnik

Danone se nedohodlo s Kauflandem a přestalo mu dodávat výrobky

Jaké ceny skutečně nastaví, nevědí zatím ani obchodníci. Jejich dodavatelé totiž mimo kameru přiznávají, že smlouvy na rok 2012  ještě ani nepodepsali. Navíc právě kvůli cenovému vyjednávání před pár dny přestal mlékárenský koncern Danone dodávat své výrobky do hypermarketů Kaufland. Chtěl totiž navýšit ceny o 10 procent. „My jsme se s nimi zatím bohužel nedomluvili. Pracujeme se stejnými ceníkovými cenami se všemi řetězci,“ uvádí mluvčí Danone Miloš Štafen.

První obchodní řetězce se už rozhodly využít zvýšení DPH v reklamě. Očekávaný cenový nárůst je totiž pro obchodníky vítanou příležitostí, jak svým zákazníkům sdělit, že v jejich prodejnách se zdražování i po zvýšení DPH obávat nemusejí. Například hypermarkety Kaufland už před vánočními svátky do domácností po celém Česku rozeslaly reklamní letáky, ve kterých slibují stabilní ceny i na začátku letošního roku. Zvýšení DPH marketingově zužitkují také hypermarkety a supermarkety Albert.

Vyšší DPH zdražilo také léky

Změna DPH postihla nejen potraviny, ale také ceny léků nebo třeba energie. Tisíce pacientů, kteří mají problém s vysokým krevním tlakem nebo se schizofrenií, čekalo v lékárnách nepříjemné překvapení. Přes zrušení poplatku za každou položku na receptu zaplatí kvůli zvýšení dolní sazby DPH za léky vyšší částky.

Podražily přitom i všechny léky, které si lidé můžou koupit i bez receptu. V průměru zdražily o čtyři procenta. Třeba lék na lepší prokrvení cév, který stál ještě v pátek 313 korun, je teď o 12 korun dražší. „Veřejné lékárny jsou ekonomicky na tom skutečně tak bídně, že podle mého názoru nejsou schopné převzít tuto zátěž, která plyne do státního rozpočtu,“ uvádí prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba.

Všechny změny a vyšší ceny, které přinesl rok 2012, najdete zde.