Automobilkám se daří, až na Japonce skončily všechny v plusu

Tokio/New York/Mladá Boleslav - Zájem o nová auta sice neopadne, ale už nebude tak dobrý jako loni, předpovídají automobilky. Lidé se podle nich bojí krize, což se na prodeji aut může projevit. Rok 2011 ale uzavřela většina trhů v plusu. Výroba motorových vozidel v Česku loni stoupla o 10,1 procenta na 1,186 milionu vozů a prodej nových osobních aut na českém trhu loni vyskočil o 2,4 procenta na 173 282 aut. Automobilový průmysl v Česku zaměstnává přes 110 000 lidí.

V Česku se automobilkám dařilo

Výroba motorových vozidel v Česku loni stoupla o 10,1 procenta na 1,186 milionu vozů. Převážnou většinu výroby tvořily osobní vozy. Výroba nákladních aut klesla o osm procent na 1 300 vozů, produkce autobusů se zvýšila o více než čtvrtinu na 3 450 vozidel a výroba motocyklů stoupla o dvě pětiny na 1 100 strojů. Prodej nových osobních aut na českém trhu se loni zvýšil o 2,4 procenta na 173 282 aut. Domácí Škoda měla podíl přes 30 procent. Automobilky a dodavatelé dílů zaměstnávají kolem 110 000 lidí. Jejich podíl na celkové průmyslové produkci Česka činí 18 procent.

Dvojkou českého automobilového trhu se nově stal Volkswagen, který se 14procentním nárůstem prodejů odsunul Ford na třetí místo. A zatímco v době krize trh táhly privátní nákupy, loni to bylo naopak, když rostl díky zájmu firem. 

Jan Laube, předseda Svazu dovozců automobilů

„Všude na nás v médiích vyskakují zprávy, že bude hůř. Český zákazník se tím samozřejmě řídí. Kdežto firmy po první krizi dva roky zpátky přišly na to, že obměňovat své vozové parky je pro ně ekonomicky nejvýhodnější.“


Nejvíce poptávané byly malé automobily s podílem 25 procent, následovala střední třída s 19 procenty a těsně za ní nižší střední třída. Auta s benzinovými motory tvořila 58 procent prodeje, diesely 39,5 procenta. Lidé nejvíce kupovali Škodu Octavia, kterou si pořídilo 23 661 zájemců, následovala Fabia s prodejem 16 532 vozů a Škoda Superb s odbytem 4 659 aut. Rekordy navíc po prvním zhruba měsíci prodeje trhá i model Citigo, vůbec první minivůz Škody. Ten se vyrábí v Bratislavě a zatím se prodává jen v Česku, ale letos by se měl vydat i do Evropy.

Celosvětově se loni prodalo 75 tisíc škodovek, z toho zhruba 50 tisíc se prodalo právě v Česku. Škoda Auto loni zvýšila prodeje na většině trhů a růst plánuje i letos. Prodej vzrostl téměř na všech trzích, na nejdůležitějších růstových trzích, jako třeba v Indii, i o 50 procent. Dynamicky se podle automobilky rozvíjely i velké trhy v Číně, Německu a Rusku.

Letošek by v Česku pro automobilky neměl být horší. Škoda na trh uvede nový model s pravděpodobným názvem Rapid. Nošovická továrna Hyundai bude pro celou Evropu vyrábět novou generaci i30. Kolínská trojčata z TPCA si budou muset vystačit s modernizací, neboť nástupci malých Toyot, Citroenů a Peugeotů vyjedou nejdřív za rok. 

Japonci měli nejhorší výsledky v historii

Japonci si loni koupili nejméně aut od roku 1968. Může za to zejména zemětřesení a přílivové vlny, které na čas ochromily tamní hospodářství a celý chod země. Japonské sdružení prodejců doufá, že letos pomůžou automobilkám vládní daňové pobídky na úsporná auta. „V letošním roce musíme společně pracovat na oživení japonské ekonomiky, a to zodpovědně a s důvěrou,“ řekl Jimi Shozaburo, ministr pro ekonomickou a fiskální politiku.

V USA proběhla zdravá restrukturalizace

Naopak ve Spojených státech chuť jezdit v novém autě lidé neztratili. Na tamním trhu se prodalo meziročně o skoro 13 procent aut víc. Nejčastěji lidé kupovali Chevrolety, Fordy, ale taky Hyundaie. „Myslím si, že automobilový průmysl je v dobrém stavu. Ve Spojených státech navíc probíhá restrukturalizace. Zažili jsme několik bankrotů, které ale dopomohly rozhýbat některé věci, takže teď je sektor zdravější, než tomu bylo po celá desetiletí,“ myslí si Jeremy ANWYL, místopředseda edmunds.com. 

Nejvíc aut sjíždělo ze salonů na konci roku. Automobilky čekají i letos zájem lidí o jejich vozy, ale menší než loni. „Očekává se, že světový automobilový trh bude v příštích dvou letech dosahovat pětiprocentního růstu, za kterým bude stát zejména Asie a Tichomoří. Jde o trhy s velkým potenciálem. Motorem bude hlavně Čína a Indie,“ informoval Alan Mulally, generální ředitel společnosti Ford Motor. 

Čína dobývá trhy

Samotní Číňané se naopak snaží proniknout do Evropy. Čínská automobilka Great Wall je první, která otevře továrnu přímo v Evropské unii, a to v Bulharsku. Bývalý sicilský závod Fiatu využije čínská automobilka Chery.