Maloobchodní tržby před Vánocemi rostly jen mírně

Praha - Maloobchodní tržby bez očištění se loni v listopadu meziročně zvýšily o 0,5 procenta, v říjnu byly vyšší o 1,5 procenta. Meziroční růst tržeb ovlivnil hlavně prodej motorových vozidel a nepotravinářského zboží, naopak nižší prodej potravin tlačil tržby dolů. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

„Maloobchodní tržby v listopadu příjemně překvapily. Trh i my jsme byli pesimističtější, když jsme odhadovali meziroční poklesy. Na pozitivní překvapení měly zejména vliv opravy motorových vozidel. Bez nich by maloobchod skončil v listopadu v záporu,“ komentoval dnes statistiky Václav Franče z Raiffeisenbank, podle kterého ale výhled vývoje maloobchodu kvůli očekávané recesi a zvýšení DPH nadále zůstává pesimistický.

Dařilo se prodejcům aut a internetovým obchodníkům

Motorem nečekaného růstu maloobchodu byl podle Petra Dufka z ČSOB prodej automobilů. „Co však nepřekvapilo, je pokles maloobchodu po vyloučení právě segmentu aut. Ukazuje se tak, že lidé stále utrácejí spíše opatrně, a na své si tak přicházejí pouze prodejci aut a internetoví prodejci,“ podotkl Dufek, podle kterého se podobně vyvíjely maloobchodní tržby také v prosinci. „Nemyslím si, že by loňské Vánoce byly silnější než v roce 2010. O co více lidé utrácejí v e-shopech a v zahraničí, o to méně pak utrácejí v tuzemských kamenných prodejnách,“ dodal.

Vladimír Pikora, hlavní ekonom Next Finance:

„Ohledně dalšího vývoje maloobchodu jsme dost pesimističtí. Krize v eurozóně se projeví na všech frontách. Domácí poptávka bude ještě slabší. Oficiální statistiky to sice ještě nepřipouštějí, ale celá Evropa směřuje do recese. ČR tam směřuje také.“


Blížící se Vánoce byly v listopadu podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC ČR patrné spíše ve výzdobě výloh než v ochotě spotřebitelů více utrácet. „Vánoce se tak nesly především v duchu pořídit dárky co nejvýhodněji. Z toho těžili zejména internetoví prodejci, kterým se zpravidla daří držet ceny ještě o něco níže než v kamenných obchodech,“ uvedl Kulhavý.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy aut se snížily reálně meziměsíčně o 2,5 procenta, meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné vzrostly o 2,5 procenta. Tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů meziročně bez očištění stouply o 3,9 procenta, za opravy klesly o 5,7 procenta.

Táhly počítače i komunikační zařízení

Naproti tomu maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením vykázal o deset procent vyšší tržby ve stálých cenách. O 5,5 procenta stoupl prodej oděvů a obuvi, o 2,9 procenta výrobků pro domácnost a o půl procenta výrobků pro kulturu a rekreaci. Dál rostl i prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, konkrétně o 8,8 procenta, v porovnání s první polovinou roku 2011 se tempo růstu zpomalilo.