Tesco má v Británii problémy, v zahraničí prodeje rostou

Londýn - Tesco má za sebou nejhorší vánoční období za několik desítek let. Největší britský maloobchodní řetězec a světová trojka nedokázal nalákat zákazníky. Pokles tržeb nezastavila ani masivní reklamní kampaň. Pro většinu obchodů jsou Vánoce nejsilnějším obdobím v roce. Tescu ale klesly tržby o víc než dvě procenta.

Zdroj: Isifa/Rex Features Autor: Geoff Moore

Propad se podepíše na celoročním zisku společnosti. Investory zpráva zaskočila a akcie firmy spadly nejvíc za tři dekády. „Vánoční tržby Tescu nevyšly z dvou důvodů. Jednak jsou to obecně problémy maloobchodního sektoru ve Velké Británii a pak je to trochu pochybení na straně Tesca, které trochu zaspalo nástup konkurence, říká Radim Dohnal,“ analytik Saxo Bank.

„Zajímavé je, že ještě v polovině 90. let chtěl v Tescu nakupovat každý, teď už Britové chodí radši nakupovat jinam. Slevová akce Big Price Drop byla naprostý propadák. Tescu se nepodařilo nalákat zákazníky. Jsou mnohem chytřejší, než si řetězec myslel,“ tvrdí James Bevan, investiční stratég CCLA Investment Management.


Hospodářská krize zamíchala maloobchodním trhem a podíl Tesca se teď daří přebírat konkurenčnímu Saintsbury´s. Firma tak po letech dominance ztrácí domácí trh. V zahraničí se jí ale daří. Prodeje tam rostly o osm procent, což firmě dává naději, že se z problémů dostane. A tomu věří i investiční guru Warren Buffett. Ten totiž loni akcie Tesca koupil ve velkém a podíl prý bude zvyšovat navzdory jakémukoli poklesu.