Obliba supermarketů se zvýšila

Praha - Supermarkety v Česku posílily svou pozici hlavního místa pro nákup potravin. Pohoršily si naopak diskonty. Supermarketům se vyplatila tvrdá soutěž v akčních nabídkách, na kterou se loni soustředily.

Supermarkety na konci loňského roku jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 18 % českých domácností, tyto prodejny tak zvrátily a překonaly pokles, který zaznamenaly mezi roky 2009 a 2010, kdy v jejich případě tento ukazatel klesl ze 17 na 15 %. Preference diskontů loni na tuzemském trhu meziročně klesly z 25 na 21 procent. Obliba suverénně nejpopulárnějších hypermarketů se loni ještě o procentní bod zvýšila - ze 43 na 44 procent.

Celkově české domácnosti stále nejraději nakupují potraviny ve velkých hypermarketech, výrazný nárůst ovšem v loňském roce zaznamenaly i o něco menší supermarkety. Lidé do nich mají blíže a mohou tak pružněji reagovat na speciální cenové nabídky nebo nakupovat jen to zboží, které právě potřebují, říká Pavel Cabal z Incomy GfK.


Většina Čechů kvůli obavám z hospodářské krize výrazně změnila své nákupní zvyklosti a při nákupu potravin a základního drogistického sortimentu stále více šetří. Zatímco v roce 2009 ekonomická situace ovlivnila chování při nákupu potravin a základního zboží asi třetinu tuzemských domácností, o rok později tento ukazatel vzrostl na 60 procent a loni změnu nákupního chování přiznalo 80 procent domácností. Lidé zejména častěji vyhledávají slevy a akční ceny, na které ve svých obchodních strategiích vsadily hlavně supermarkety.