Obcím se od kamionů neuleví, čeká se na změnu zákona

Plzeň – Legislativa brání zavedení mýtného pro nákladní dopravu na silnicích nižších tříd a až po změně zákona tak může ministerstvo podniknout další kroky. Po jednání v Plzni to dnes řekl novinářům ministr dopravy Pavel Dobeš. Zpoplatnění silnic prvních, druhých a někde i třetích tříd žádají kraje kvůli neúnosné situaci v obcích. Řidiči kamionů přes ně totiž jezdí, aby se vyhnuli dálnici a nemuseli platit. 

Obec Tlučná v poslední době musí řešit řadu problémů kvůli nadměrné nákladní dopravě. Zničené silnice, hluk a obavy o bezpečí obyvatel se staly každodenní součástí života obce. Ta totiž leží 10 kilometrů od Plzně směrem na Rozvadov a řidiči kamionů si ji oblíbili jako neplacenou objížďku dálnice D5. „Obce Vejprnice a Tlučná mají navýšení kamionové dopravy téměř o tři sta procent,“ upozorňuje starosta Tlučné Stanislav Volf.

V Plzeňském kraji je situace podobně tristní také v Holoubkově nebo Ejpovicích, které leží na tzv. staré Pražské vedle dálnice z Prahy na Plzeň. Kraje už poslaly na ministerstvo dopravy seznamy problémových úseků, které by chtěly zpoplatnit. „Některé kraje mají zájem o rozšíření mýtného systému na svých komunikacích, některé naopak,“ dodal ministr dopravy Pavel Dobeš.

Ten ale ještě na konci roku sliboval, že když všechno půjde tak, jak má, vypíše tendr v prvním čtvrtletí 2012. Teď ale realizaci znovu odsouvá, dokud nebude mít oporu v legislativě. Vesnicím se tak ulevit nemůže.

Provozovatelé kamionové dopravy by se zpoplatnění nebránili, pokud by ministerstvo zaručilo, že peníze půjdou zpátky do oprav silnic. Podle Pavla Dobeše je to samozřejmost. Dopravci jsou ale jiného názoru. „V tomto státu jdou peníze úplně někam jinam a myslíme si, že je to dokonce i zločinecké,“ dodal provozovatel kamionové dopravy Milan Liška. Asociace krajů bude se zástupci ministerstva jednat o zavedení mýtného na silnice nižších tříd příští týden ve čtvrtek.