Havárie Concordie vyjde jejího majitele až na 95 milionů dolarů

Praha - Havárie výletní lodi Costa Concordia je jednou z nejvážnějších lodních katastrof v historii Itálie. Vypořádání s jejími následky bude mít ve svých rukách největší provozovatel výletních lodí na světě – firma Carnival. Pro ni je evropský trh nejziskovější ze všech a sobotní katastrofa by mohla firmu přijít až na 95 milionů dolarů.

Carnival - světová jednička v osobní námořní dopravě - loni vydělala téměř 2 miliardy dolarů. Evropské výletní lodě mají na celkovém zisku společnosti téměř 40procentní podíl. I když škodu na ztroskotané lodi zaplatí pojišťovny, firma bude přesto sčítat ztráty. „Loď za 450 milionů eur je pojištěná, takže tam ty náklady budou pokryty pojišťovnami, kterými jsou Generali, RFA a HanoverRe. Firmě ale vypadne zhruba 1,5 procenta přepravní kapacity. Což by se mělo projevit dvou až tříprocentním propadem zisku,“ vysvětlil portfolio manažer společnosti Pioneer Petr Zajíc.

Společnost navíc musí změnit rezervaci stovkám klientů, kteří si objednali výletní plavby na jaro a léto. Řada z nich navíc v panice výlety ruší. „Načasování tohoto neštěstí nemohlo být horší. Nemyslím, že by poptávka po výletních plavbách v letošním roce globálně klesla, ale společnost Carnival na tom bude jednoznačně tratit,“ míní analytik Standard & Poor’s Emile Courtney. V období od ledna do března si totiž zákazníci rezervují většinu výletních plaveb na léto.

Luigi Foschi, ředitel Costa Cruises – dceřiné společnosti Carnivalu

„Tyto lodě jsou ultrabezpečné. Je to výjimečná událost. (…) Máme milion loajálních zákazníků a doufáme, že se reputaci naší společnosti podaří napravit.“


Podle odborníků bude efekt neštěstí krátkodobý, i když ho nejspíš pocítí celá branže. Tomu nasvědčuje i vývoj cen akcií námořních dopravních společností. Akcie Carnivalu na zprávu o neštěstí reagovaly téměř 20procentním propadem. A pod tlak se dostaly i akcie konkurenční honkongonské společnosti Genting. Ty odepsaly zhruba 3 procenta.

Plavidlo s 4 234 lidmi na palubě bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.