Nový partner pro ČSA? Asiati či Britové

Praha - Ztrátové české aerolinky by mohly získat nového partnera. A zájem by byl. Spekuluje se například o britské nízkonákladovce Flybe, která se specializuje především na regionální linky nebo o partnerovi z Asie, který by mohl do Prahy přivést dálkové lety. Ministr financí Miroslav Kalousek nevyloučil, že by se do hry mohla vrátit i privatizace.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Jason Merritt

„Nalezení strategického partnera je prioritním řešením pro ČSA. V tuto chvíli identifikujeme vážný zájem dvou partnerů,“ říká ministr financí Kalousek.


Nový partner by mohl ČSA pomoct ze stávající neutěšené situace. Pokud by s sebou přinesl možnost dálkových letů, mohlo by to pro klienty českého dopravce znamenat vyšší atraktivitu a zájem turistů.

Snižování počtu cestujících i letadel

Českým aeroliniím se loni propadl počet přepravených pasažérů o 7,5 procenta na 4,25 milionu. O meziročních výsledcích dnes informoval viceprezident Českých aerolinií pro obchod a marketing Jiří Marek. Nižší čísla podle něj způsobilo snižování počtu letadel a přepravních linek v souvislosti s úsporným programem v rámci restrukturalizace.

Pro ČSA je nicméně sedmiprocentní pokles částečným úspěchem. Celkový počet letů, který ČSA loni uskutečnily, se totiž meziročně snížil o 17,4 procenta. Tímto krokem se ale obsazenost letadel zvýšila na 71,8 procenta. „Díky restrukturalizačnímu plánu a postupné proměně dopravní sítě se daří zvyšovat obsazenost letadel. Ta se postupně přibližuje průměru AEA, i když v roce 2011 tento trend mírně zpomalil,“ vysvětlil prezident ČSA Philippe Moreels.

Oproti velkým evropským leteckým dopravcům mají ČSA podle Marka nevýhodu v tom, že neprovozují dálkové lety. Většina cestujících ČSA létá v rámci evropského prostoru, není proto možné výsledky ČSA srovnávat s celkovými výsledky dopravců AEA, kam se promítají i transoceánské lety.

I přes výkyvy v poptávce a stále rostoucí ceny paliva navíc hlavní tuzemský konkurent ČSA, Travel Service, loni zaznamenal úspěšnou sezónu a počet přepravených zákazníků navýšil na 3,5 milionu.

Video Reportáž Hany Vorlíčkové
video

Reportáž Hany Vorlíčkové

Leteckou dopravu stále trápí nízká poptávka

Lze předpokládat, že ani letošní rok nebude příznivý pro leteckou dopravu, uvedl již dříve Miroslav Dvořák, generální ředitel Českého Aeroholdingu, do kterého se mají ČSA začlenit po boku Letiště Praha. Od podzimu prý společnost eviduje trend snižujícího se počtu objednávek letenek, což podle něj souvisí s větší opatrností zákazníků. Ti často vyčkávají a nakupují až pár dní před odletem, čímž na dopravce vytváří tlak ke snižování cen, objasnil Dvořák.

Auditované hospodářské výsledky za loňský rok společnost dosud nezveřejnila. V roce 2010 snížily ČSA provozní ztrátu na 1,1 miliardy korun z předchozích 3,2 miliardy. Výnosy aerolinek klesly na 16 miliard korun z 19,7 miliardy v roce 2009.

Proč ne dálkové lety

„Velikost českého trhu není dostatečně velká na to, aby byla ekonomickým zdůvodněním operovat dálkovou přepravu,“ říká Jiří Marek, viceprezident pro obchod a marketing ČSA.