Prací koule neperou, lidé je přesto kupují

Praha - Zelený marketing zažívá boom. Výrobky šetrné k přírodě jsou stále žádanější. Jenže není všechno takové, jaké se prezentuje. Například prací koule. V Česku je podle odhadů používá již několik tisíc lidí. Jak ale zjistil časopis dTest, jde jen o velký podvod. Koule neperou.

Prací kouli můžeme v průměru koupit za tisíc korun. Její účinek je ale podle testu srovnatelný s obyčejnou vodou. Ve zkratce - ekologické sice jsou, jenže neperou. „Samotná voda má nějaký prací účinek. V případě, že budete prát dohromady s pracími koulemi, budete pozorovat právě ten prací účinek samotné vody, respektive pračky. Ale nic víc,“ zklamal zákazníky Václav Beneš, redaktor časopisu dTest. 

Samotní výrobci si přitom protiřečí. V některých případech přímo doporučují ke kouli ještě přisypat prášek. „Jsou-li na oblečení odolné skvrny, použijte odstraňovač skvrn jako před obyčejným praním s pracím práškem. U zvláště špinavého prádla můžete přidat i 1/5 obvyklého množství pracího prášku,“ dozvíme se z reklamy. 

Jedna z koulí dokonce v testu vyšla jako ekologicky závadná. „Způsobovala jednak znečištění vody a za druhé velmi zvyšovala PH vody. A to ještě více než klasický prací prostředek,“ uvedl Beneš. „My to skutečně považujeme za funkční prostředek. Samozřejmě existují takové druhy skvrn, které - jak se říká v jednom filmu - nedokážete vyčistit bez porušení podstaty látky,“ oponuje Jan Urbánek, ředitel marketingu z Bio-eko-logicky.cz

Mýdlové ořechy dopadly ještě huř

Podobně dopadly i takzvané mýdlové ořechy. Ty mají podle distributorů v kontaktu s vodou uvolňovat přírodní mýdlo. V testu ale naprosto propadly - prádlo dokonce vypraly hůř než čistá voda. 

Lidé, kteří si koule na praní pořídili, mají právo je klasickým způsobem reklamovat. Pokud firma tvrdí, že vyperou stejně jako prací prášek - jde o klasické klamání spotřebitele.

Video Reportáž Michaely Polákové
video

Reportáž Michaely Polákové