ČSSD navrhne snížení spotřební daně

Praha – Ceny benzínu a nafty dosahují v České republice rekordních hodnot a podle všeho budou dále stoupat, podle odborníků ale zatím nelze předvídat, zda se vyšplhají až na 40 korun za litr. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) jsou v současné chvíli cesty ke snížení cen pohonných hmot jen dvě – diskuse o výši daně z přidané hodnoty a o výši spotřební daně. Sociální demokracie navíc plánuje znovu přijít s návrhem snížení spotřební daně z pohonných hmot, jejich návrh by počítal se snížením ceny asi o korunu za litr.

V případě, že budou ceny pohonných hmot dále stoupat, nevylučují dopravci zdražování. „Česká republika je zemí, kde tranzituje velké množství nákladní dopravy. A pokud by cena nafty byla dlouhodobě na vysoké úrovni, dojde k problémům,“ uvedl v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Pavel Dobeš.

„Cena pohonných hmot se sestavuje z více indikátorů, například výše DPH a výše daně na minerální oleje. O tom už proběhla i debata na úrovni vlády a Poslanecké sněmovny,“ dodal Dobeš s tím, že pokud by ceny i dále rostly, kabinet by musel začít jednat: „Ve chvíli, kdy by se cena blížila 40 korunám, tak se bezesporu musí na úrovni vlády znovu otevřít debata, jakým způsobem jsme schopni danou problematiku řešit.“

Stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) očekává, že hospodářský výbor znovu přijde s návrhem na snížení spotřební daně: „Je jen na vládě, jestli přijme naši argumentaci. Ale budeme se o to znovu pokoušet.“ Podle něj by mělo dojít na snížení spotřební daně zhruba o jednu korunu za litr. „Cena je strašně vysoká. Žádám proto pana ministra, aby se znovu zamysleli nad výší spotřební daně. Minimální spotřební daň stanovená Evropskou komisí je u nafty 8 korun. U nás je to 11 korun, takže určitý prostor tam je,“ myslí si Chovanec.

Dobeš: V tuto chvíli je snížení spotřební daně mrtvý nápad, doprava by přišla o příjmy

„V tuhle chvíli se nedomnívám, že jenom samotné snížení spotřební daně by přispělo ke snížení cen pohonných hmot. Také se můžeme obávat, že by mohlo dojít k výpadku v příjmu státního rozpočtu i v příjmu Státního fondu dopravní infrastruktury. V tom případě by doprava neměla prostředky, které jsou v tuto chvíli garantované,“ upozornil Dobeš. „V tuhle chvíli je to mrtvý nápad.“

Příští rok dojde ke snížení dvacetiprocentní sazby daně na 17,5 procenta. „Může to mít výrazný dopad na celkovou cenu. Ale zda tato 2,5 procenta mohou vykompenzovat celkovou situaci s ohledem na světové trhy, situaci v eurozóně a situaci na Blízkém východě, to si nemyslím,“ řekl ministr s tím, že podobné úvahy jsou v tuto chvíli předčasné.

Špryňar: Ceny pohonných hmot ohrožují dopravce

Ceny pohonných hmot, které jsou v Česku nejvyšší z okolních zemí s výjimkou Německa, poškozují i tuzemské automobilové dopravce, uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar. Podle něj ceny pohonných hmot společně s elektronickým mýtem tvoří zhruba polovinu všech nákladů, které dopravci mají. Společně s dlouhou dobou splatnosti zakázek, která se v tomto oboru pohybuje kolem 90 až 120 dní, jsou pro tuzemské dopravce stále rostoucí ceny pohonných hmot velký problém.

Podle Špryňara jsou tím ohroženy zejména malé dopravní společnosti, které ale v Česku tvoří zhruba 85 procent všech spedičních firem. Už v loňském roce v Česku činnost ukončilo kolem desetiny společností, další stovky firem by kvůli tlaku cen pohonných hmot mohly skončit v průběhu letošního roku.

Kamionová doprava
Zdroj: ČT24

Ceny pohonných hmot v uplynulém týdnu opět prudce rostly na rekordní hodnoty. Podle čtvrtečních údajů společnosti CCS se cena Naturalu 95 zvýšila v průměru o 60 haléřů na 35,96 koruny za litr. Cena nafty vzrostla o 81 haléřů na 36,64 Kč/l, což je rovněž historické maximum.