Exportéry s nápady podpoří CzechTrade novou službou

Praha - Uplatnit své nápady na cizích trzích a rychleji expandovat pomůže tuzemským exportérům s dobrými nápady nová služba Export Plus. Spustila ji vládní agentura CzechTrade, která podporuje český vývoz. Vedení agentury předpokládá, že službu využije několik desítek tuzemských firem. Loni čeští exportéři vyvezli zboží v hodnotě kolem tří miliard korun.

Služba Export Plus je podle šéfa vládní agentury Ivana Jukla orientována hlavně na malé a střední podniky. Zahrnuje vyhledávání perspektivních inovativních firem, kterým má radit při strategickém řízení a plánovaní. Dále agentura firmám ověří tržní potenciál nového výrobku nebo služby a pomůže jim se založením pobočky či vybudováním distribuční sítě. „Průměrná délka služby Export Plus se odhaduje na jeden rok, a také proto se očekává, že počet zájemců bude řádově spíše v desítkách,“ uvedla agentura.

Podle Ivana Jukla podobné projekty v zahraničí fungují už delší dobu a firmám poskytují informace o tom, jakými směry se budou trhy ubírat v příštích letech. „Tuto metodiku foresightu jsme ještě podobněji rozpracovali a těžíme z prvních výsledků. Věříme, že osvojení této dovednosti povede v českých firmách ke zlepšení schopnosti vyrovnat se s nástrahami okolního prostředí, což je v době světových turbulencí naprosto zásadní,“ podotkl Jukl.

„V ČR je řada inovačních firem, které mají geniální myšlenky s potenciálem poměrně rychlého komerčního úspěchu na trhu, protože zaplňují tržní mezeru. Často není tento potenciál využit, protože tito inovátoři již nezvládnou dostat svůj nápad včas a v odpovídající podobě na trh,“ vysvětlila agentura CzechTrade důvod nové služby.

Firmy hodně zajímá průzkum trhu

Z loňských statistik CzechTrade vyplývá, že čeští exportéři stále více využívají individuální služby zahraničních kanceláří agentury. „V posledním roce výrazně vzrostl zájem o dlouhodobé exportní asistence a služby spojené s průzkumem trhu, ověřováním bonity zahraničních klientů či poskytováním informací o technických překážkách vstupu na zahraniční trh,“ uvedl Jukl. 

Za služby domácích poradců firmy platit nebudou. Investovat ale musí do času zahraničních agentur, kdy hodina jejich práce vyjde na 700 Kč. Vypracovat jeden projekt přitom podle Jukla trvá stovky hodin.

Novou službu Export Plus bude CzechTrade nabízet ve všech regionech, kde působí. Omezit svou práci bude muset jenom v Africe. Agentura má aktuálně ve světě 33 kanceláří, prostřednictvím kterých obsluhuje 35 zemí. „Vyjma Austrálie jsme všude,“ poznamenal Ivan Jukl. Nejvíce vytížené jsou kanceláře CzechTrade v Rusku a Číně. České firmy jsou úspěšné především v elektronice a elektrotechnice, strojírenství a zdravotnické technice.