Toyota ztratila pozici světové automobilové jedničky

Tokio – Japonské automobilce Toyota Motor klesly v loňském roce prodeje vozů o šest procent na 7,95 milionu vozů. Potvrdilo se tak, že ji loni v čele světového automobilového trhu vystřídal americký konkurent General Motors. Navíc zahraniční obchod Japonska skončil loni poprvé po 30 letech v deficitu. 

Toyota do svých prodejů zahrnuje i divize Daihatsu a Hino. Bez započítání těchto divizí prodej klesl rovněž o šest procent na 7,1 milionu vozů. Podle agentury AFP však automobilka v letošním roce počítala s nárůstem prodeje o 21 procent na 8,58 milionu vozů.

Minulý týden rival Toyoty General Motors oznámil, že loni zvýšil prodej o 7,6 procenta na více než devět milionů vozů. Toyota loni zaostala i za německým konkurentem Volkswagen, který ohlásil nárůst prodeje o 14 procent na 8,16 milionu vozů. V prodeji nestačila ani na francouzsko-japonskou alianci Renault-Nissan, do níž patří i největší ruská automobilka AvtoVAZ. Prodej aliance loni stoupl o deset procent na 8,03 milionu vozů.

Americká automobilka GM vládla světovému automobilovému trhu více než tři čtvrtě století, než ji v roce 2008 předstihla Toyota. Loni však byla Toyota těžce zasažena ničivým zemětřesením v Japonsku a rozsáhlými záplavami v Thajsku.

Nepříznivá čísla zahraničního obchodu

Japonský zahraniční obchod skončil poprvé po 30 letech v deficitu, když loni dosáhl 2,5 bilionu jenů, tedy zhruba 620 miliard korun. Tamní byznys ochromilo hlavně březnové zemětřesení, kvůli kterému musí země výpadky domácí výroby nahrazovat ze zahraničí. „Důvody jsou březnové zemětřesení, silný jen, ale také čím dál vyšší závislost na fosilních palivech potřebných k výrobě elektřiny po jaderné katastrofě a povodních v Thajsku,“ říká vedoucí tajemník japonské vlády Osamu Fudžimura.

Na byznys v Japonsku tvrdě dopadají i problémy eurozóny a Spojených států, které patří mezi největší odbytiště japonských výrobků. Proti exportérům také stojí silná domácí měna, která prodražuje japonské zboží pro zahraniční kupce. „Spojené státy i Evropa mají problémy. Ale ty nebudou trvat věčně, tyto země potřebují čas. Japonský vývoz by měl zase získat sílu do několika let,“ myslí si hlavní ekonom pro Japonsko ze Société Générale Takudži Okubo.

Japonsko bylo přitom v minulém desetiletí zvyklé na vysoký obchodní přebytek. Vyváží hlavně auta, high-end technologie a elektroniku.