Lidem se už nechce nakupovat

Praha - Češi šetří. Výdaje spotřebitelů klesaly, a to hlavně na konci roku. Domácnosti si pečlivěji vybírají zboží i levnější řetězce - loni se dařilo hlavně těm diskontním. Lidé upřednostňují levnější zboží, kvalita není důležitá.

Zdroj: ISIFA/EPA Autor: Julian Stratenschulte

Čechům se nechce utrácet za potraviny, nápoje ani drogerii. Nakupují méně zboží a upřednostňují zejména to levnější. Propadly se hlavně malé, tradiční prodejny, které na trhu ztratily desetinu. Zákazníci ale chodí méně i do velkých nákupních center. Ukázal to nejnovější průzkum GfK. „Dochází k tomu, že lidé se opravdu velmi orientují na cenu a produkty nakupují v těch takzvaných diskontních řetězcích, jako je Lidl, Penny, a samozřejmě i v hypermarketech, které bojují cenou, což je Kaufland a Tesco,“ uvedla Vladimíra Šebková z GfK Czech. 

Za celý rok lidé platili za nákupy asi o procento a půl méně než v roce 2010. Výdaje v posledním čtvrtletí klesaly. V listopadu se poprvé v roce snížily velkým obchodům, a to víc než o jeden a půl procenta. Zklamáním byl hlavně prosinec. Zůstal sice nejsilnějším obdobím roku, proti tomu předchozímu se ale propadl o tři a půl procenta. 

„V prodejnách Albert si lidé dopřávali na konci roku, kupovali si potraviny, které si během roku často nekoupí, ale již posledních několik měsíců vidíme, že lidé začínají mít obavy z budoucnosti a že tomu přizpůsobují své výdaje,“ řekla Simona Caidlerová, mluvčí Ahold. 

Video Reportáž Ivy Brejlové
video

Reportáž Ivy Brejlové

Slevovou cenovku má každé druhé zboží

Celková hodnota nákupů klesá i přes to, že se zboží mimo jiné kvůli vyššímu DPH zdražuje. A řetězce se tomu přizpůsobují. „Slevové akce nabyly na intenzitě a je do nich zařazováno stále více zboží,“ uvedla Eva Karasová, tisková mluvčí Tesca. Podle GfK má slevovou cenovku každé druhé prodané zboží. Většinou lidé ve slevách kupovali značkové výrobky.