Dětské autosedačky čekají nové testy

Praha - Dětské autosedačky se testují už dvacet let stejně, přišel tedy čas na změnu. Podle odborníků jsou už ale testy nedostatečné a musí se zpřísnit. Nový způsob zkoušení odolnosti se má spustit během tohoto roku. Češi musí povinně používat autosedačky od roku 2008. Od té doby klesl počet dětských obětí při autonehodách téměř o polovinu.

Dětské autosedačky se testují už dvacet let stejně, přišel tedy čas na změnu. Podle odborníků jsou už ale testy nedostatečné a musí se zpřísnit. Nový způsob zkoušení odpolnosti se má spustit během tohoto roku.

Boční náraz v rychlosti pouhých 50 kilometrů v hodině je pro tělo dítěte okamžik, který bez kvalitní autosedačky nemusí přežít. Zkouška bočního nárazu je přitom zatím pro výrobce jen dobrovolná iniciativa. Povinně se sedačky testují jen na čelní náraz. S novým předpisem se to možná změní.

Odborníci radí: Vybírejte autosedačky testované i na boční náraz 

Odborníci radí, že už teď by měli rodiče vybírat takové autosedačky, které jsou na boční náraz testované. Poznají to jednoduše už na první pohled.

„Ty testované autosedačky mají vypolstrované opěrky hlavy, takové jakoby uši v oblasti hlavy a krční páteře,“ říká Jan Hnilicím, nezávislý expert na bezpečnost.


Vystřelení airbagu
Vystřelení airbagu

Pozor při poutání dítěte

Sebelepší autosedačka ale dítě neochrání, pokud v ní není správně připevněné. Chybou je poutání dítěte v zimní bundě, po které mohou pásy sklouznout. Důležité je taká pás řádně přitáhnout. Vůbec největší chyba, kterou můžou rodiče s autosedačkou udělat, je připoutat ji na přední sedadlo a nevypnout přitom airbag.

Crash testy se v Česku zkouší ve dvou laboratořích. Autosedačky se testují se speciálními figurínami, které mají stejné rozložení váhy těla jako skutečné děti. V republice jich je jenom desítka a jde o vzácné zboží. Jsou totiž drahé, dobře nastrojená figurína stojí řádově 5 milionů korun.