ÚOHS zahájil správní řízení s Českými drahami

Brno - Antimonipolní úřad (ÚOHS) se začal zabývat cenovou válkou, která se na českých kolejích rozhořela poté, co společnost RegioJet začala provozovat vlastní spoje. Úřad podezřívá České dráhy, že se své konkurence na trati Praha-Ostrava chtěl zbavit a zneužít svého dominantního postavení. Podle mluvčího ÚOHS mohly ČD porušit zákona o hospodářské soutěži, s dopravcem proto dnes zahájil správní řízení.

RegioJet zahájil provoz svých žlutých vlaků na trati mezi Prahou a Havířovem loni v září. Tři dny poté České dráhy nabídly zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové. Ceny jízdenek na těchto spojích v průměru klesl o třicet procent oproti původním cenám.

Majitel RegioJetu podnikatel Radim Jančura v reakci na to prohlásil, že jeho firma může kvůli cenové politice Českých drah zkrachovat a na státního železničního dopravce si stěžoval u antimonopolního úřadu. ÚOHS v říjnu oznámil, že zahajuje šetření případu. Nyní zahájil i správní řízení.

Markéta Peňázová, právní zástupkyně RegioJet: „Kroky Českých drah vůči RegioJetu jsou čítankovým příkladem zneužívání dominantního postavení, proto vítám zásah ze strany ÚOHS.“

Radek Joklík, mluvčí ČD: „Je to komplex opatření, které mají jediný cíl: získat nové zákazníky, zvýšit tržby a udržet si nové zákazníky.“


RegioJet
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Předseda ÚOHS Petr Rafaj připustil, že jeho úřad se zabývá možným uplatňování podnákladových cen. Správní řízení zahájil v lednu. „V sídle Českých drah jsme byli na jednodenní neohlášené kontrole, při které jsme zajišťovali podklady,“ uvedl Rafaj.

Zlevnili jsme i na jiných trasách, argumentují ČD

České dráhy popírají, že by se dopustily nějakého protiprávního jednání a jsou připravené prokázat, že snížením cen nezneužily dominantní postavení na trhu. „ČD Promo Praha - Ostrava není ojedinělou nabídkou, tyto akce již pořádal dopravce například na trati Praha - Brno loni na jaře, Praha - Hradec Králové loni v létě a na řadě dalších tratí po celé republice,“ odmítl podezření mluvčí drah Radek Joklík.

„Je to standardní způsob, jak se snažíme přilákat do vlaků nové zákazníky a jak si je udržet,“ tvrdí dráhy o akci, při které se jízdenka z Prahy do Ostravy dá pořídit už na 230 korun. Výhodné jízdné dráhy nabízejí i při cestě do Brna. „Trasa Praha-Brno je pro nás dost důležitá vzhledem k dálnici D1,“ doplnil Joklík.

Projekt RegioJetu podle Jančury počítal s tím, že s cenami srovnatelnými s nabídkou ČD přilákají lepším servisem více cestujících a obsazenost bude dosahovat ziskové hranice devadesáti procent.

Video Konkurence na železnici tématem Ekonomiky ČT24
video

Konkurence na železnici tématem Ekonomiky ČT24

Podle RegioJetu dominant nesmí dlouhodobě nabízet své služby za podnákladové ceny, aby neblokoval vstupu nových soutěžitelů na trh. S tím souhlasí i předseda ÚOHS Rafaj. "(Dominant) si nesmí vytvořit predátorské ceny, to znamená ceny, které ničí konkurenci nebo dalšího vstupujícího na trh, poznamenal s tím, že však konkrétní přídad Českých drah po zahájení správního řízení nechce komentovat.

Podle právní zástupkyně společnosti Markéty Peňázové ČD používají nepřípustné křížové financování, při němž mohou na určité období snížit ceny pod své náklady. Vzniklou ztrátu potom financují z jiných provozů a ceny opět navýší poté, co se jim podaří z trhu vytlačit konkurenci.