Rozhodnutí Bruselu drtí aerolinky Malév, hrozí jim bankrot

Budapešť – Maďarská státní letecká společnost Malév je bez peněz. Evropská komise totiž rozhodla, že musí vrátit přes sto milionů dolarů státní podpory, které společnost dostala od vlády v letech 2007 až 2010. Suma je pro Malév likvidační, rovná se celoročním tržbám aerolinek. Maďarská vláda ovšem považuje firmu za strategicky důležitou a naznačila, že jí pomůže.

Jen pár hodin poté, co vláda zahájila přípravu k restrukturalizaci dlouhodobě ztrátového podniku s cílem zabránit bankrotu, management podniku oznámil, že od února má nedořešené financování. „Výkonný ředitel Lorant Limburger na schůzi vedení správní radu informoval, že přes vytrvalé zlepšování obchodních výsledků je financování podniku počínaje koncem ledna neudržitelné a není dořešeno,“ informovaly aerolinky v tiskové zprávě.

Janos Berenyi, předseda představenstva Malév

„Asi nebudeme moct pokračovat dál. Doufáme, že vydržíme co nejdéle pokračovat v poskytování našich služeb bez omezení.“


S pomocí bude muset přispěchat maďarská vláda

Aerolinky nyní hledají způsoby, jak se s nedostatkem financí vyrovnat. Vedení firmy nicméně přiznává, že možnosti jsou omezené. „Mohl by být nalezen nějaký zahraniční investor, nějaká firma, která by byla ochotná do Malévu investovat. Ale to si myslím, že v současné době není moc pravděpodobné, protože už tady byly nějaké snahy o privatizaci Malévu a většinou dopadly neúspěšně,“ podotkl analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

A tak zřejmě bude muset pomoci vláda. Ta si význam podniku, který se asi 40 procenty podílí na obratu budapešťského letiště, uvědomuje a považuje ho za strategickou firmu. „Malév hraje klíčovou roli. Je důležitý i pro maďarskou ekonomiku - pro zaměstnanost i dopravní obslužnost,“ uvedl mluvčí letiště v Budapešti Mihaly Hardy. Malév zaměstnává zhruba 2 600 lidí.

Už v pondělí maďarská vláda Malévu slíbila ochranu před věřiteli a mluví se i o tom, že by mohla aerolinkám poskytnout další dotaci. Jenže ta by mohla opět narazit v Bruselu. „Je přinejmenším pravděpodobné, že se Evropská komise ozve proti tomuto,“ potvrdil ČT24 Moravanský.

Malév vězí v hluboké ztrátě

Firma se potýká s ekonomickými problémy dlouhodobě. V roce 2010 vykázal ztrátu převyšující 24 miliard forintů (zhruba 2,1 miliardy korun). Maďaři se snažili o privatizaci aerolinek hned po roce 1989. Nakonec ale musela vláda většinový podíl ve firmě v roce 2012 odkoupit zpět. Firma má několik desítek letadel a zaměstnává přes dva a půl tisíce lidí.