Konkurence řetězců a Vietnamců zruinovala tisíce tradičních prodejen

Praha - Z tuzemského trhu od roku 2001 zmizelo zhruba šest tisíc tradičních malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím. České prodejny neustály expanzi obchodních řetězců a vietnamských obchodníků. Vyplývá to z údajů, které na maloobchodní konferenci Retail Summit zveřejnila agentura Nielsen Czech Republic.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Jan Zátorský

Zatímco v roce 2001 v Česku podle údajů agentury fungovalo 20 442 původních prodejen, do roku 2010 jejich počet prudce klesl na 14 706. Zavřeny byly zejména malé obchody s plochou do 50 metrů čtverečních. Počet těchto provozoven se snížil z 12 319 v roce 2001 na předloňských 8 129. Počet tradičních samoobsluh s plochou od 51 do 400 metrů čtverečních klesl mírnějším tempem, a to z 8 173 v roce 2001 na 6 577 v roce 2010.

Tvrdá konkurence: hypermarkety a vietnamské večerky

„Český tradiční trh postupně vymírá. V poslední době nejen v důsledku tlaku moderního obchodu, ale také vietnamských podnikatelů,“ upozornil Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic, který aktuální počet vietnamských obchodů odhaduje na zhruba 3 000. Počet moderních prodejen největších obchodních řetězců se předloni podle údajů společnosti Incoma GfK meziročně zvýšil o zhruba čtyři desítky na 1 599.  

Počet družstevních prodejen se naopak snížil. Zatímco v roce 1996 provozovala spotřební družstva na tuzemském trhu 4 356 obchodů, do roku 2010 jejich počet klesl na 2 930. „Úbytek malých obchodů by podle mého názoru byl podstatně větší, kdyby některé prodejny, které se zavírají, nepřevzali vietnamští obchodníci. Jejich výhodou je, že oni se rizika nebojí a jdou i do velmi ostré konkurence,“ myslí si generální ředitel nákupní aliance ČEPOS Petr Morava. 

Vietnamští obchodníci dokážou díky nižším nákladům působit i v lokalitách s malými tržbami, kde by ostatní obchodníci zpravidla pohořeli. Vietnamští obchodníci těží podle Moravy z toho, že mají lepší nabídku ovoce a zeleniny, jsou vstřícnější k zákazníkům, mají dlouhou otevírací dobu a nechybí jim bojovnost. Například na pražském Chodově funguje vietnamská večerka naproti diskontní prodejně Lidl, která ve své strategii sází na co nejnižší ceny. 

Graf: Český tradiční trh vymírá
Zdroj: ČTK

Vietnamští podnikatelé údajně neplatí daně

„Vietnamské prodejny se v regionech rozšiřují doslova kobercovým způsobem. Jeden můj kolega má zkušenost, že zatímco před třemi roky proti jeho 130 prodejnám stálo dvanáct vietnamských obchodů, tak nyní jich je 70. Je to neuvěřitelné tempo,“ podotkl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a předseda Sdružení českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka. 

Čeští obchodníci ale za současné situace nemají příliš možností, jak expanzi vietnamských prodejců čelit. „Naše výzkumy naznačují, že si vietnamští obchodníci nedělají problémy s jakýmikoliv odvody a povinnostmi vůči státu, což si české subjekty nechtějí, a ani nemohou dovolit,“ uvedl Juračka. 

Makro zřídilo manažera pro vietnamské zákazníky

Vietnamští obchodníci mají stále větší podíl na tržbách velkoobchodní společnosti Makro, která kvůli novému trendu nedávno zřídila pozici manažera pro komunikaci s asijskými a vietnamskými zákazníky. Například v prvním loňském čtvrtletí zaznamenalo Makro meziroční nárůst prodejů ve skupině vietnamských maloobchodníků o 13,4 procenta.