Češi rádi střídají nákupní centra, jedno jim nestačí

Praha - Češi nejsou loajálními zákazníky a bezmála polovina jich chodí nakupovat do pěti a více obchodních center. Naopak jednomu nákupnímu centru je věrná jen necelá desetina lidí. Vyplývá to ze studie Mall Shopping 2012, jejíž výsledky dnes na konferenci Retail Summit v Praze zveřejnila společnost Incoma GfK.

Jedno nákupní centrum navštěvuje pouhých sedm procent Čechů, dvě centra 14 procent a tři centra 17 procent zákazníků. Zhruba 16 procent účastníků průzkumu uvedlo, že chodí do čtyř nákupních center. Pět nákupních center má v oblibě 12 procent lidí a šest center vyhledává devět procent nakupujících. Sedm nákupních center navštěvuje sedm procent zákazníků a osm komplexů střídá zhruba pět procent lidí. Více než devět nákupních center pak navštěvuje celých 13 procent zákazníků.  

„Nakupující jsou neloajální a pragmatičtí,“ komentoval situaci Tomáš Drtina z Incomy GfK. S poklesem loajality svých zákazníků se už delší dobu na tuzemském trhu potýkají obchodní řetězce, které rozpoutaly cenovou válku a zvýšily počet akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží. Lidé kvůli tomu častěji než dříve střídají supermarkety a hypermarkety, které často tvoří srdce nákupních center, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny.

Češi v nákupních centrech utrácejí stále více peněz. V pokladnách obchodů, které fungují v nákupních centrech, skončí 37 procent jejich celkových útrat za textil a módu, 32 procent za obuv a kožené zboží či 28 procent výdajů za sportovní sortiment. Kina, která fungují v nákupních centrech, se na celkových výdajích Čechů za vstupenky do biografů podílejí třetinou.

Boom hypermarketů už skončil

Nákupní centra jsou fenoménem tuzemského obchodu od konce 90. let minulého století, kdy jejich stavba nabrala rychlé tempo. V Česku fungují zhruba tři stovky nákupních center různých velikostí. V současnosti však prožívají těžké časy, jelikož část jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Mnoho nákupních center zaznamenalo pokles obratu a některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i s odchodem svých nájemců. 

V Česku už podle Drtiny velký prostor pro nová nákupní centra není. „Hlavní expanze je za námi, protože míra saturace tuzemského trhu je velmi vysoká,“ myslí si Drtina. Na okrajích měst je situace složitější, přičemž některá nákupní centra se budou potýkat s nízkou návštěvností. Klíčovou roli při úspěšnosti nákupních center sehraje podle Drtiny jejich umístění a skladba obchodů. Zatímco v Evropě se loni plocha velkých nákupních center rozrostla o 26 procent, v Česku bylo otevřeno pouze obchodní centrum Lihovar.