Soupravy Railjet by ČD vyšly o 400 milionů dráž

Praha – České dráhy nakonec zaplatí za nové soupravy Railjet od firmy Siemens o 400 milionů korun víc, než plánovaly. Aby nové soupravy mohly jezdit do Hamburku, musely ČD změnit objednávku na osm 8vozových a sedm 7vozových jednotek, navíc se výrazně mění i interiér. Uvedl to server iDnes.cz. Deutsche Bahn totiž podle mluvčího ČD Radka Joklíka požadují nasazení souprav s osmi vagony. Celý tendr by stál dráhy přes pět miliard, ještě od něj ale mohou ustoupit.

Osmivozové soupravy mají jezdit do Německa, sedmivozové pak do Rakouska. Podle šéfa českého zastoupení firmy Siemens Jana Maje se také podstatně mění interiér. Úplně například mizí Premium Class, podle serveru totiž nejdražší třída jezdí v Rakousku poloprázdná a ČD se ji rozhodly pro své potřeby neobjednat. Namísto toho ji nahradí dalším vagonem první třídy, což je požadavek německé strany. 

Joklík doplnil, že celkový počet sedaček ve všech soupravách stoupne ze 6 752 míst na 7 355 sedadel. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl až pro deset jízdních kol a pro objemná zavazadla. Tím se ještě zvýší ekonomická výhodnost projektu, míní mluvčí.  

Podle původní smlouvy mají ČD za jednotky zaplatit pět miliard Kč. Dalších 50 až 100 milionů korun pak budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale dosud nemá schválené pro provoz. Hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou. Podmínkou pro nákup vlaků je pro ČD smlouva s Deutsche Bahn, která zatím není podepsaná. 

Dráhy přesto věří, že uspějí. Do konce března mohou nákup ještě zrušit. ČD nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily, napsal iDnes.cz. ČD mají smlouvu se Siemensem uzavřenou od loňského září. Zkoumal ji ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a provázely ji protesty, zejména Škody Transportation.