Nepříjemné překvapení: Největším obchodníkům o Vánocích klesly tržby

Praha – Česká televize má k dispozici exkluzivní průzkum Svazu obchodu a cestovního ruchu, podle kterého o Vánocích deseti největším řetězcům poprvé klesly meziroční tržby, konkrétně o 2,5 procenta. Ti největší hráči tak utržili až o půl miliardy méně – sami přitom čekali, že Češi budou utrácet mnohem víc.

Důvodů poklesu může být několik, více lidí čekalo na avizované povánoční výprodeje, a když už zákazníci nakupovali před svátky, tak většinou jen levnější zboží nebo menší balení. Podle generálního ředitele společnosti Spar ČOS Martina Ditmara lidé sice peníze mají, panuje ale nejistota ohledně budoucnosti. „Domácnosti ve svých útratách zůstávají velmi opatrné. Jedním důvodem je vyšší nezaměstnanost, dalším důvodem je nízký růst mezd,“ vysvětluje hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář.  

Důvody zhoršení tržeb ale mohou ležet i v zahraničí. „Hodně se na té náladě podepsala nejenom domácí ekonomická situace, ale i to, že se stále hovoří o krizi v Řecku a v eurozóně atd,“ upozornil ředitel výzkumu Incoma Zdeněk Skála. Horší vánoční tržby podle něj nebyly žádným překvapením. „My jsme už od listopadu sledovali, že klesá utrácecí nálada, hodně se zhoršuje takové to spotřebitelské klima,“ dodal.

Video Rozhovor se Zdeňkem Skálou
video

Rozhovor se Zdeňkem Skálou

Menší tržby ovšem nepocítily jen hypermarkety, lidé neutráceli ani v menších obchodech nebo na čerpacích stanicích. „Zákazníků chodilo daleko méně a nakupovali v daleko menší míře, než jsme byli zvyklí,“ uvedl vedoucí čerpací stanice Soběslav Soukup. Místo lahví vína za 350 Kč třeba zákazníci mnohem častěji brali levnější vína s cenou kolem 150 korun.   

K vyšším příjmům přitom obchodníkům nepomohlo ani to, že většina z nich už v prosinci zvýšila ceny potravin kvůli chystané změně DPH. Podle analytiků se navíc situace hned tak nezlepší, lidé prý budou více šetřit i letos. Podle Skály není obrat možné čekat dříve než za čtvrt, za půl roku.

Propad vánočních tržeb ovšem netrápí jen velké řetězce v Česku. Třeba Tesco má za sebou nejhorší vánoční období za několik desítek let, když mu poklesly tržby o více než dvě procenta. Největší britský maloobchodní řetězec a světová trojka nedokázal nalákat zákazníky a pokles tržeb nezastavila ani masivní reklamní kampaň.


V Česku je moc nákupních center

Analytici také upozorňují, že je v Česku nákupních center příliš, utracené peníze se tak rozptýlí a v některých centrech zůstávají prázdné obchody i celá patra. Dohromady je v Česku přes 250 nákupních center, zcela zaplněná je ale podle odhadů jen čtvrtina. Podle některých údajů je u nás jedna z nejhustších sítí nákupních center v přepočtu na počet obyvatel v Evropě. Třeba v Mnichově žije víc obyvatel než v Praze, v české metropoli je ale dvojnásobek nákupních center. 

Podobný problém trápí i stotisícový Liberec, kde bylo před několika lety otevřeno více nákupních center přímo ve středu města. Navzájem si ale přetahovala nájemce a stejně zůstávaly některé obchody prázdné. Centrum Plaza se proto rozhodlo změnit strategii a místo na nákupy láká na zábavu – jednu třetinu prodejních ploch zabírá Dinopark s obřími modely dinosaurů. „Situace v Libereckém kraji není jednoduchá. Je tady více obchodních center, proto jsme se snažili najít nějakou novou strategii,“ vysvětluje marketingová ředitelka centra Nancy Haisová. 

Stále častěji se tak Češi budou setkávat s centry, která kvůli úbytku zákazníků zavřou nebo se vůbec neotevřou. Tomáš Drtina ze společnosti Incoma upozorňuje třeba na případ obrovského outletového centra poblíž ruzyňského letiště, kterému se dávaly velké naděje, ale dnes tam stovka obchodů zarůstá trávou.