MF navrhlo vládě další omezení stavebního spoření

Praha – Ministerstvo financí předložilo vládě návrh novely zákona o stavebním spoření, která počítá se zavedením účelového využití státního příspěvku ke stavebnímu spoření. Ten by přitom bylo možné využít nejen na bytové účely, ale i na úhradu školného nebo jako úspory na stáří. Zákon rovněž navrhuje, aby do systému stavebního spoření mohly vstoupit i univerzální banky.

Změny ve stavebním spoření, které navrhuje ministerstvo financí, by měly být platné až od roku 2014 místo původně plánovaného roku 2013. Lidé by je tedy pocítili až na státní podpoře vyplacené v prvních měsících roku 2015. Změna by se měla týkat nejen nových, ale i dříve uzavřených smluv o stavebním spoření.

V případě využití státního příspěvku jako spoření na stáří se ovšem do třetího penzijního pilíře převede nejen podpora, ale celá naspořená částka, upozorňuje materiál ministerstva financí. Návrh na využití stavebního spoření na zaplacení školného na vysokých školách pak bude předložen v rámci připravovaného zákona o vysokých školách. Systém státní podpory ani její výše by se podle návrhu změnit neměl. Nyní je maximální podpora 2 000 korun ročně.

Atraktivita stavebního spoření zřejmě klesne

„Lze očekávat budoucí snížení výdajů státního rozpočtu ČR v případě, že navržené změny povedou ke snížení atraktivity stavebního spoření, snížení počtu účastníků, a tedy i nároků na státní podporu. Výši tohoto rozpočtového dopadu nelze v tuto chvíli predikovat,“ odhaduje ministerstvo financí.


Člen představenstva stavební spořitelny Wüstenrot Pavel Pektor již dříve upozornil, že prokázání účelového využití státní podpory nic neřeší a jen zvýší administrativní náročnost celého systému. Podle ministerstva půjde účel prokázat například fakturou, dokladem o zaplacení materiálu nebo provedení práce, či čestným prohlášením. Kontrolovat to mají stavební spořitelny.

Pro stavební spoření možná nově i do banky

Zpřístupnění stavebního spoření i univerzálním bankám odůvodňuje ministerstvo financí posílením konkurenčního prostředí a stability systému. „Ten je totiž v současnosti kriticky závislý na státní podpoře a jakýkoli další zásah státu do výše státní podpory může vést k problémům stavebních spořitelen s likviditou, a tedy narušení stability systému,“ uvedlo ministerstvo. Tato změna by měla být účinná od roku 2015. Omezení státní podpory navrhlo v minulosti ministerstvo financí.

Ministerstvo financí
Zdroj: isifa/Euro
Autor: Jan Rasch

Banky budou moci podle návrhu požádat o rozšíření licence o poskytování stavebního spoření. „V případě rozšíření licence na poskytování stavebního spoření se na ně budou nově vztahovat povinnosti stanovené zákonem o stavebním spoření,“ uvádí materiál. Zároveň stavební spořitelny se budou moci transformovat na univerzální banky.

ČR by byla jedinou zemí, která otevře stavební spoření bankám

Problémem ovšem podle stávajících stavebních spořitelen je, že v případě poskytování stavebního spoření univerzální bankou nebude banka limitována ve způsobu využití vkladů. „ČR by byla jediná země na světě, kde by stavební spoření fungovalo jinak než v uzavřeném systému. Pokud by takový systém neexistoval, tak vklady mohou být investovány kamkoliv, peníze by odcházely mimo ČR,“ uvedl k tomu dnes místopředseda představenstva Českomoravské stavební spořitelny Manfred Koller. Navíc by podle něj spořitelny nemohly klientům garantovat pevné úrokové sazby a nárok na úvěr ze stavebního spoření.

„Univerzální banky však budou stejně jako stavební spořitelny vázány smlouvami ze stavebního spoření, ze kterých plyne účastníkům právo na získání úvěru ze stavebního spoření za splnění určitých podmínek,“ uvádí materiál.

Stavební spořitelny poskytují úvěry ze svých zdrojů, tedy z vkladů klientů, kteří si spoří. Naopak hypoteční banky si na úvěr, který pak následně poskytnou klientovi, většinou půjčují a úrokové sazby závisí na délce doby fixace a ceně peněz na mezibankovním trhu.