Leo Express dostal první vlak, v prosinci vyjede z Prahy do Ostravy

Praha - Konkurence na železniční trati Praha-Ostrava se brzy rozšíří. Nový dopravce Leo Express dnes převzal první z celkem pěti souprav, které chce od prosince na této trati nasadit. Své zákazníky láká na cenu, kvalitu a pohodlí.

Když se dva perou, třetí se směje. Tak by se dala ve zkratce popsat situace na trhu železniční dopravy v Česku. Budoucí konkurent Českých drah, dopravní firma Leo Express, dnes převzala první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. Od jara ji bude testovat na zkušebním okruhu u Velimi. S celkem pěti takovými soupravami za 1,5 miliardy korun plánuje nový dopravce zahájit provoz na trati mezi Prahou a Ostravou od letošního prosince.  

Nové klimatizované soupravy pojmou 237 sedících pasažérů. Samozřejmostí je bezbariérový přístup do všech oddílů vlaku, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a rychlý internet pro všechny cestující. „Jen do IT technologií jedné soupravy jsme investovali více než 12 milionů korun, protože je ověřeno, že rychlý a dostupný internet zvyšuje počet cestujících ve vlacích minimálně o 15 procent,“ říká Leoš Novotný, majitel Leo Express.   

Švýcarská kvalita za české ceny

„Leo Express na trasu Praha-Ostrava přiváží švýcarskou kvalitu za české ceny. Od prosince letošního roku budeme na naší první trase dělat našim cestujícím radost zvýšeným pohodlím v šestnácti spojeních denně,“ slibuje Novotný. „Zákazníkům nabídneme velmi kvalitní a spolehlivé služby, které v České republice dosud nemohli využít a které jsme zatím znali jen ze zemí západní Evropy,“ dodal.

Nová konkurence nutí zlepšovat služby i ostatní

Kromě Pendolina, jezdí na trase z Prahy do Ostravy sice modernizované, ale přeci jen 30 let staré vozy. České dráhy i RegioJet proto připravují novinky, které mají zlepšit komfort a udržet jim cestující. „Během jarních měsíců nasadíme úplně nový produkt, a to internetovou kavárnu spojenou s pracovnou. Budou to speciální vozy, kde člověk může celou cestu pracovat u stolu, dostane občerstvení, bude si tam také moci přečíst noviny,“ informoval mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. 

Ani České dráhy nezůstávají pozadu a snaží se zvyšovat komfort na hlavní lince. „V letošním roce začneme nasazovat do provozu modernizované restaurační vozy, ve kterých nabídneme velmi zajímavou gastronomii na lince mezi Prahou a Ostravou,“ kontruje Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah. 

Cena jízdenky půjde dolů

Nástup další konkurence by mohl zahýbat i s cenou jízdenky. Leo express bude mít totiž díky lehčím hliníkovým soupravám nižší provozní náklady. Bez slevové karty zatím vyjde cesta z Prahy do Ostravy v Pendolinu na 495 korun. Ve žlutém vlaku RegioJetu zaplatí cestující 430 korun. „Jsme dopravce, který bude velmi flexibilní, který velmi rychle dokáže reagovat na nabídky dalších dopravců,“ říká Ondrůj. „Samozřejmě, konkurenci budeme sledovat a nabídky budeme upravovat,“ dodal Šťáhlavský.

Leo Express má zájem i o další tratě

Leo Expres se kromě vstupu na trať mezi Prahou a Ostravou připravuje i na výběrové řízení na dopravce na trati Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc. Tendru se kromě Českých drah a Leo Expresu hodlají zúčastnit také tuzemský dopravce Viamont, evropský obr Veolia Transport a RegioJet ze skupiny Student Agency.

Program liberalizace české železnice bude podle ministerstva dopravy pokračovat výběrovým řízením na provozovatele tratí Praha - Ústí nad Labem - Děčín a Praha Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb. Podle mluvčího úřadu Martina Nováka bude tendr na dopravce vypsán v průběhu letošního března.