České firmy loni vyvezly zboží za rekordní tři biliony

Praha – Tuzemský export byl loni rekordní, podle premiéra Petra Nečase atakoval hranici tří bilionů korun. Většina vývozu ale mířila do zemí Evropské unie a to je podle šéfa kabinetu, který dnes představoval novou strategii, problém. Nový plán počítá s řadou bodů, které mají české exportéry podpořit, umožnit jim proniknout na rostoucí trhy mimo sedmadvacítku, a tak i omezit rizika.

České firmy loni vyvezly zboží v rekordní hodnotě 2,9 až tři biliony korun a hlavní část českého exportu směřovala do zemí Evropské unie. Čísla dnes upřesnil premiér Petr Nečas, který spolu s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou představil novou exportní strategii České republiky do roku 2020.

„Prvním rizikovým bodem je silná závislost pouze na jednom teritoriu, tzn. na obchodu s Evropskou unií. Druhým rizikovým bodem je vysoká závislost na poměrně úzkém vybraném segmentu produktů – především dopravních zařízeních a strojích,“ zdůraznil šéf kabinetu.

Strategie současně definuje 12 prioritních zemí pro český export, jako je Brazílie, Čína, Indie, Irák, Ukrajina či Spojené státy. Materiál obsahuje i 28 zájmových zemí, na které má být rovněž upřena zvýšená pozornost. Samostatně jsou pak uvedeny členské země EU. Prioritní země jsou podle Kuby zpravidla velké ekonomiky a trhy, na kterých české firmy v minulosti už působily, či trhy na nichž tuzemští exportéři zaostávají za konkurencí z jiných zemí.

Na co by si měli čeští exportéři zvyknout? 

Jiří Belinger, generální ředitel firmy Vari: „Jihoameričané jsou velice pohostinní a nepospíchají.“ 

Evropský spěch se nenosí ani v Asii. Jednání se tu protahují na dlouhé týdny. 

Jiří Belinger, generální ředitel firmy Vari: „V Asii je to zaměřené na osobní kontakty a dlouhé známosti. Asiaté s vámi nikdy neudělají obchod na prvním nebo druhém setkání.“ 

Michal Mejstřík, ekonom a člen NERVu: „Nečekejme, že stát bude tyto firmy vodit za ručičku. Minimálně je ale právě výhybkou nasměruje směrem, který už někdo jiný objevil.“

Český export
Zdroj: ČT24

„Domnívám se, že by (vládní plány) mohly být reálné. Já bych to možná ještě zjednodušil – snížit závislost na exportu do EU bude znamenat snížit exportní závislost na Německu, která bere zhruba polovinu toho, co vyvážíme do EU,“ prohlásil viceprezident Asociace exportérů Otto Daněk.

Součástí balíčku opatření na podporu českého vývozu je také letošní zvýšení pojistných fondů pojišťovny EGAP o miliardu korun a navýšení kapitálu České exportní banky (ČEB) o 660 milionů korun. Vznikne rovněž integrovaná síť 70 obchodních misí, ve které propojí své síly ministerstvo průmyslu a obchodu, CzechTrade, ČEB a CzechInvest. Nyní jich funguje jen 37. V prioritních zemích bude fungovat 28 misí, v zájmových zemích jich bude 25 a v EU 17.

Kuba: Je třeba export diverzifikovat

Nová exportní strategie má podle premiéra snížit závislost českého vývozu na trzích Evropské unie, zvýšit počet exportních oborů či zapojit do vývozu více malých a středních podniků, aby export Česka nebyl závislý na několika velkých firmách. „Za hranicemi České republiky musíme diverzifikovat, aby náš export stál na více stabilních nohou, zatímco uvnitř ČR musíme integrovat služby, které poskytujeme našim exportérům. Ať už jsou to služby finanční či informační,“ uvedl Kuba.

Premiér Petr Nečas:

„Dalším problémem českého exportu je skutečnost, že čeští vývozci často vystupují v roli subdodavatelů, a nemáme tak přímý kontakt s konečným zákazníkem, a samozřejmě tím pádem naše firmy přicházejí o nejzajímavější část marže, která vyplývá z pozice hlavního dodavatele.“

Ministerstvo muselo v loňském roce aktualizovat původní exportní strategii na roky 2006 až 2010, jelikož nabrala zpoždění práce na nové koncepci kvůli přípravě systému podpory konkurenceschopnosti Česka. Výsledky zahraničního obchodu za rok 2011 zveřejní Český statistický úřad v úterý.