Japonský Panasonic se propadá, Korejci rostou

Tokio – Panasonicu se nedaří, nestíhá konkurenci a minulý rok mu nepomohly ani záplavy a zemětřesení, Jihokorejci z toho těží a na trzích převažují. Japonská firma vydělala loni až o deset miliard dolarů míň. Výrobce elektroniky dlouhodobě propadá hlavně na trhu s televizory, kde nedokáže konkurovat především cenou, kterou jeho rivalové Samsung a LG tlačí dolů. Problémy mají i Sony a Sharp.

Dle Jana Kružíka ze společnosti Technet.cz jsou korejské firmy schopny jít na minimální marži. Tlačí tak ceny svých výrobků dolů a postupně ovládají trh. Jde především o televizory. Japonské vývozce ohrožuje rovněž silný jen, který zdražuje jejich zboží v zahraničí a snižuje zisky ze zahraničí při přepočtu na domácí měnu.

„Od korejské konkurence se opravdu můžeme hodně učit, jak po technické, tak po designové stránce. Ale velkou roli sehrálo loni i to, že se japonský jen drží hodně vysoko,“ říká Dumko Ohtsubo, prezident Panasonicu.


Firma očekává, že na prodeji televizí letos vydělá jen necelých čtyři sta milionů dolarů. Navíc ji čeká kompletní převzetí značky Sanyo, za kterou v roce 2008 zaplatila devět miliard dolarů. Z mateřského podniku plánuje propustit celkem sedmnáct tisíc zaměstnanců.

Panasonic a LCD televizory
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: DAI KUROKAWA

Panasonic je čtvrtým největším výrobcem televizorů na světě za firmami Samsung, LG Electronics a Sony. Firma vyrábí širokou škálu produktů od ledniček a čerpadel přes faxy až po žárovky. Nejziskovější je nyní bílé zboží jako pračky a ledničky.

V roce 2008 Panasonic v rámci snahy rozšířit své aktivity koupil menší firmu Sanyo, která měla silnou pozici ve výrobě solárních článků a dobíjecích baterií. Některé aktivity firem se však překrývaly a Panasonic musel přistoupit k rozsáhlé restrukturalizaci. Firma Sanyo vykázala ve třetím čtvrtletí provozní ztrátu více než 20 miliard jenů.