Extrémní zima pěkně cvičí i s estonskými elektromobily

Tallinn - Ambiciozní plán estonské vlády stát se hlavní velmocí ve využívání elektromobilů začíná mít trhliny. Zelená auta špatně snáší extrémní zimu a přestávají jezdit. Teď je musí prohlédnout technici v autoservisu. Na krátké vzdálenosti je v autě zima, na ty delší zase nedojede, to jsou teď hlavní starosti jejich majitelů.

Před rokem v březnu si estonská vláda od Mitsubishi objednala přes 500 aut výměnou za 10 milionů emisních kreditů. Za vydělané peníze vznikají po celé zemi rychle nabíjecí se stanice, jenže tvrdou zimu ze Sibiře auta poháněná elektřinou příliš nezvládají.

„Poprvé je pořádná zima a dvě elektrická auta přestala fungovat a vůbec nenastartovala. Po odpojení z nabíječky ujel řidič asi 300 metrů od domu, zhruba po 45 minutách chtěl jet zpět a už se nerozjel, “ říká Martin Joel Bachmann, sociální pracovník.


V létě ujede až 100 kilometrů na jedno dobití, při teplotách pod minus 20 ani ne polovinu. Navíc autu nesvědčí ani krátké vzdálenosti, protože se nestačí zahřát a řidič mrzne.

Stanovisko od Mitshubishi je jasné, příčinou je zima, na jihu Estonska je až minus 30 stupňů. Pracuje se ale na odstranění problému. Slabá výdrž baterií je také dána spotřebou topného systému, který musí pracovat na maximum. Tím se snižuje dojezdová vzdálenost na jedno nabití.

Sedm aut získali místní úředníci. Zbytek vláda nabídla za dotovanou cenu Estoncům. Země se snaží přimět lidi, aby při výběru nového vozu přemýšleli i ekologicky a dali přednost zeleným motorům. Pokud se problémy s auty vyřeší, bude mít !zelený plán" opět větší naději na úspěch.