Coca-Cola ve čtvrtletí zvýšila tržby i hrubý zisk

Atlanta – Americká společnost The Coca-Cola Company hlásí za poslední loňský kvartál hrubý zisk ve výši 6,64 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 127,1 miliardy korun), což je meziroční nárůst o sedm procent. Současně se zvýšily i provozní tržby, konkrétně o pět procent na 11,04 miliardy dolarů (zhruba 211,4 miliardy korun). Největší světový výrobce nealkoholických nápojů zvýšil odbyt ve všech geografických oblastech včetně Evropy.

Na druhou stranu však firmě klesl čistý zisk o 71 procent na 1,65 miliardy dolarů (asi 31,7 miliardy korun). Srovnání s předchozím rokem je ale problematické, protože o rok dříve firma zaúčtovala vysoký mimořádný zisk v souvislosti s akvizicí plnicích provozů v Severní Americe.

Zisk na akcii klesl na 72 centů z předchozích 2,46 dolaru. Pokud by se ale nebraly v úvahu zmíněné jednorázové účetní položky, zisk na akcii by činil 79 centů. To je nárůst o deset procent, což je rychlejší růst, než s jakým Coca-Cola dlouhodobě počítá ve svých plánech.

Podle prodaného objemu nápojů se celosvětový odbyt zvýšil zhruba o tři procenta. Nejvýrazněji se to projevilo v Tichomoří, kde nárůst činil pět procent. Nejpomalejší nárůst se týkal Evropy a Severní Ameriky, kde se odbyt zvýšil o jedno procento. V rámci Evropy se odbyt zvyšoval především v Německu, zatímco klesající tendenci měl ve střední a jižní Evropě.

Hrubý zisk firmy se za celý loňský rok zvýšil o 26 procent na 28,33 miliardy dolarů, naopak čistý zisk o 27 procent klesl a činil 8,57 miliardy dolarů. Provozní tržby vzrostly o 33 procent na 46,54 miliardy dolarů.

Coca-Cola se o zisky dělí s Pepsi, zatím však vede

Coca-Cola ve svých počátcích prodávala devět lahví denně, dnes je to přes 70 milionů. Baštou Coca-Coly zůstávají Spojené státy, v Severní Americe firma prodá zhruba třetinu produkce. O zákazníky se přetahuje hlavně s Pepsi, zatím úspěšně. Za lepšími výsledky stojí především vyšší marže i silní odběratelé.

Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus

„Coca-Cola má smluvně zajištěný svůj odbyt u McDonald's, kdežto Pepsi se musí soustředit na maloobchodní sítě, kde není odbyt tak zajištěn.“


Marketingově je Coca-Cola úspěšnější, mimo jiné je dlouhodobě spojena s olympijskými hrami. Větší tržní podíl si zajišťuje dvojnásobnými investicemi do reklamy, v roce 2010 měla ale vyšší tržby společnost PepsiCo. Pomáhá si totiž prodejem potravin, do kterého se Cola nikdy nepustila. Čistý zisk má ale Coca-Cola vyšší, navíc si ho chce pojistit na trzích v Asii.

„Mezi největší potenciál bych počítal určitě navýšení jejich přítomnosti na obrovských a bohatých trzích Číny, popřípadě Indie. V tomto ohledu plánuje Coca-Cola navýšit své investice v Číně o čtyři miliardy dolarů a v Indii pak o dvě miliardy,“ říká analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Takzvané mladé trhy dovolily Coca-Cole expanzi na současných víc než 500 značek. Její modro-bílo-červený konkurent jí ale dýchá na záda. Výsledky Pepsi za loňský rok se trhy dozví už ve čtvrtek.