Fashion Week: I v době recese lidé nakupují drahé šaty

New York – Newyorský týden módy jasně ukazuje, že lidé i v dobách recese nakupují drahé šaty. Na molech totiž vedou nákladné materiály. Prodejce ve Spojených státech nejspíš čeká silný rok, protože poslední výsledky zatím předčily veškerá očekávání.

Čím dražší látka, tím lépe se prodává. To je jeden z paradoxů ekonomické krize. Na newyorském týdnu módy, který právě začal, je draze působících šatů vidět víc než obvykle. „Tomu, jak se teď lidé při nákupech chovají, říkáme únava z uskromňování. Jsem smířená s tím že nebudu moci mít každou věc, která se mi líbí, takže radši investuji do něčeho kvalitního,“ popisuje trend Alison Jatlow Levyová, specialistka na obchodní strategie. 

Výsledky z prodejů na konci roku 2011 byly nebývale silné a příjemně překvapily jak řetězce s oblečením, tak designéry. Ale i když se teď zákazníci do obchodů vrací, firmy musely přijít s jinou strategií. „Návrháři a kreativci musí být v současnosti hodně komerční a myslet na to, jakou dají na model cenovku, aby ho určitě dobře prodali. Protože každý je teď při nákupech hrozně opatrný a nechce utrácet zbytečně,“ říká módní teoretik David Wolfe.

Řada značek se rozhodla uzavřít desítky malých poboček v málo atraktivních lokalitách a radši se soustředí v centru města. Odpadá jim tak velká část nákladů. Navíc lidé mají rádi pocit, že utrácí na dobré adrese. To chápou i špičkoví designéři, kteří teď v New Yorku představují kolekce na letošní podzim. 

„Recese se dotkla spousty odvětví. A přitom lidé na ten pocit nejistoty občas potřebují zapomenout. Protože nakupovat pořád jen základní oblečení, to nejde dělat věčně,“ myslí si návrhář obuvi Christian Louboutin. Po molech kolem Manhattanu se tak často objevují kožešiny a jemný šifon. Ze všeho nejvíc teď táhnou šaty. Stačí zaplatit za jeden kus a přitom se obléct rovnou od hlavy až k patě.