Sledovanost Simpsonových slábne a s ní síla značky

Praha/Los Angeles – Seriál Simpsonovi, nejdéle vysílaný animovaný seriál v historii americké televize, se v těchto dnech dočká jubilejní pětisté epizody a jeho tvůrce Matt Groening při té příležitosti včera získal hvězdu na hollywoodském chodníku slávy. Dvojnásobné oslavy však přicházejí v době, kdy příběhy žluté rodinky (navzdory jejich ekonomickému úspěchu) zvolna ztrácejí na popularitě a někdejší perla v koruně televizní stanice FOX získává zašlou patinu.

Jak upozornil deník The Irish Times, zatímco řadu let představovali animovaní Simsponovi nejúspěšnější seriál stanice FOX, v posledních letech ztrácí na seriály Doktora House, Glee a talentovou soutěž X Factor. Protože rostoucí divácký zájem s sebou nese i vyšší finanční zisky, stává se výlučnost Simpsonových minulostí. To se ostatně projevilo už loni na podzim sporem o platy mezi vedením stanice a herci, kteří hlavním postavám propůjčují hlas.

Šestice herců, kteří za jednu sérii inkasují osm milionů dolarů, protestovala proti záměru stanice snížit jim platy o 45 procent a s dílčím snížením souhlasili pouze s podmínkou, že získají podíl na ziscích s merchandisingu, čili z vedlejší produkce seriálů. Právě předměty související s kultovními žlutými příběhy tvoří v posledních letech stále výraznější finanční položku na ziscích kanálu FOX, neboť zahrnují celosvětový prodej fanouškovských předmětů od oficiálních DVD a klíčenek přes trička a pantofle po podšálky nebo USB-switche. Televizní stanice spadající do mediálního impéria Ruperta Murdocha na nich ročně vydělá tři čtvrtě miliardy dolarů.

Simpsonovi vydělali osm miliard dolarů

Produkce jedné epizody FOX vyjde na 5 milionů dolarů. Současný stav počítá s tím, že vedle momentálně vysílané 23. série vyprodukuje společnost 20th FOX Century ještě další dvě řady populárního seriálu. Podle některých komentátorů ovšem FOX nehodlá ukončit seriál kvůli sporům s herci, ale údajné křeči, ve které se mají poslední série ocitat. Mezi lety 2011 a 2006 totiž kles počet diváků o 20 procent, největší propad sledovanosti seriál zaznamenal u mladých mezi 18 a 25 lety.

V historii televizní zábavy ovšem Simpsonovi stále představují mimořádně výnosný byznys. Podle Irish Times jsou nejúspěšnější televizní značkou historie, která díky globálnímu vysílání (více než 50 jazyků a více než 100 zemí) a produktům merchandisingu vydělala už osm miliard dolarů. O síle Homera, Marge a jejich dětí svědčí i zisky z jejich filmového dobrodružství, které přesáhly půl miliardy. Síť večerek 7Eleven se kvůli snímku dokonce na pár týdnů přejmenovala na KwikEMart.

Homer Simpson a pivo DuffSimpsonovi se na televizních obrazovkách poprvé objevili v roce 1987. Tehdy však šlo pouze o dvouminutový skeč, který vyplňoval přestávku v pořadu Show Tracey Ullmanové. Jako seriál se představili o dva roky později. V roce 1989 byl odvysílán mimořádný speciál a plnohodnotný první díl pak měl premiéru 14. ledna 1990. V roce 2000 označil Simpsonovi časopis Time za nejlepší televizní seriál 20. století. „Jejich úspěch spočívá v tom, že jsou stejní jako my, každý si tam najde toho svého šéfa nebo souseda,“ dodává filmový publicista Jan Gregor.


Video Rozhovor s Vratislavem Šlajerem
video

Rozhovor s Vratislavem Šlajerem