Také drobní podnikatelé v Indonésii prezentují zboží na facebooku

Jakarta - Drobní podnikatelé v Indonésii našli způsob, jak lépe prezentovat své zboží a navíc ušetřit za webové stránky. Své firmy propagují přímo prostřednictvím facebooku, který v zemi používá více než 40 milionů uživatelů. „Můžu tak snadno komunikovat se zákazníky a domlouvat se s nimi ohledně velikostí, látky i ceny,“ říká Dwi Rahmawatiová, majitelka on-line obchodu s oblečením.

Podobně si vede Joe. Ten zavřel kamenný obchod se sportovním zbožím a prodává už jen prostřednictvím sociální sítě. Měsíčně vydělá asi třicet tisíc korun. Což je více, než kdyby prodával v kamenném obchodě, za který by navíc musel platit nájem.

„Mám zákazníky z různých částí země, například z Jávy nebo Sumatry. To by nebylo možné, kdybych měl kamenný obchod,“ říká Joe Item, majitel on-line sportovního obchodu. V Indonésii má facebook téměř každý pátý člověk, podle tamních statistik je to skoro každý uživatel internetu.

Sociálním sítím se v Indonésii snaží konkurovat i Google. Ten zavedl pro podnikatele webovou stránku zdarma „Google například zrovna začal s podporou malých a středně velkých podnikatelů. A poskytl jim k tomu svoji vlastní platformu. Samozřejmě, že z toho nakonec bude sám těžit, ale zároveň se tihle podnikatelé dostanou on-line. A to samé platí i na facebooku,“ komentuje to analytik Enda Nasution.