Internetovým obchodům se daří čím dál víc

Praha - Internetovým obchodníkům vzrostly v loňském roce tržby odhadem o 15 procent na 52 miliard korun. Mezi nejoblíbenější zboží patřily počítače, mobilní telefony, oblečení, obuv a elektronika. Mezi službami vedl prodej letenek a vstupenek. Dnes to oznámil ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Zdroj: ISIFA/SME Autor: Tomáš Benedikovič

Internetoví prodejci vyjma služeb vykázali, podle odhadu asociace, tržby za 37 miliard korun, což je ve srovnání s předloňským rokem o čtyři miliardy korun více. Na nárůstu se podílelo několik faktorů. Jedním byl rozmach mobilního internetu, dalším například pokles cen elektroniky.  

Podle Vetyšky má zkušenost s nákupem přes web 95 procent českých uživatelů internetu. „Nejčastěji nakupují lidé ve věku 25 až 34 let. Těsně před Vánoci nakupují trochu více muži, ale jinak je poměr nakupujících mužů a žen stejný,“ dodal. Co se týče způsobu placení, vévodí České republice stále dobírka.

Mezi doplňkové služby, které internetoví obchodníci nejčastěji nabízejí, patří ze 35 procent dodání zboží večer, přes 20 procent z nich pak nabízí vynesení zboží do patra. Okolo 15 procent navíc zboží nainstaluje či odveze starý spotřebič. 

Spolupráce s Českou poštou příliš nefunguje

Přes 76 procent prodejců při dodání zboží spolupracuje s Českou poštou, 59 procent s PPL a 30 procent s DPD. Vlastní dopravu pak využívá 19 procent z dotázaných. Podle průzkumu mělo s Českou poštou loni špatnou zkušenost několikrát za rok celých 60 procent prodejců. Pouhých 16 procent obchodů žádné problémy nemělo. Mezi nejčastěji zmiňované potíže patří to, že doručovatelé i přes přítomnost adresáta doma vhodí do schránky lísteček s informací o tom, že jej doma nezastihli, a zboží si má vyzvednout na poště.

Lidé mnohdy volí možnost osobního vyzvednutí zboží. Na provozovně si alespoň jednou za rok vyzvedne zboží až 40 procent zákazníků.