Kontrola v obchodech: Penny dál mate zákazníky s Českou kvalitou

Brno - „Nakupujte hezky česky“, tímto sloganem své zákazníky láká obchodní řetězec Penny Market. Podle zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) je však tato reklama mnohdy nepravdivá. V prodejnách je i přes opakovaná upozornění kontrolorů logem Česká kvalita stále označováno zboží zahraničního původu. Jako tuzemský se například prodával selský chléb z Německa či jogurty z Francie. Obchodní řetězec na výtky reagoval s tím, že zákazníky neklame, jelikož potraviny s označením Česká kvalita jsou vyrobeny podle tradičních českých receptur.

„Zboží označené v prodejnách etiketou s nápisem Česká kvalita a vlajkou ČR má v některých případech původ mimo Českou republiku. Ve spotřebitelích je tak vyvolán mylný dojem, že si kupují potravinu vyrobenou v ČR,“ popsal problém mlvučí potravinářské inspekce Michal Spáčil.

„SZPI považuje tento přístup za flagrantní porušení potravinového práva a správní řízení o uložení pokuty bude zahájeno nejen za klamání spotřebitele, ale i nesplnění opatření, které bylo řetězci uloženo,“ doplnil Spáčil. Inspekce původně našla tři druhy neoprávněně označených potravin, při následných kontrolách jich však bylo více.

Penny Market na dnešní zprávu zareagoval a nechal se slyšet, že s výkladem SZPI nesouhlasí. „Se SZPI intenzivně jednáme a znovu se snažíme vysvětlit, že Penny od počátku vnímá českou kvalitu i ve smyslu české receptury a know-how,“ uvedl mluvčí společnostni David Kolář.

Inspekce podle řetězce za posledních několik dní provedla v obchodech Penny Market více než 240 kontrol, přičemž pouze u 17 výrobků považuje označení za klamavé. Nicméně potraviny, na jejichž zahraniční původ kontroly upozornily, prodejny přestaly logem Česká kvalita označovat.

Penny: Přestože je zboží vyrobeno v zahraničí, je to česká kvalita

Penny Market používá i další reklamní slogany poukazující na původ potravin jako „Nakupujte hezky česky“, „od českých farmářů“, „široká nabídka regionálních značek“ atd. Pod značkou „od českých pekařů“ si zákazníci mohli v prodejně koupit selský chléb původem z Německa, visačka „od českých řezníků“ označovala německé salámy. Špatně označené byly i další potraviny, například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska.

Leták obchodů Penny Market
Zdroj: Facebook Penny Market

Penny Market se brání, že ačkoliv řada jeho zboží pochází ze zahraničí, do kategorie česká kvalita jednoznačně patří. Podle Koláře je příkladem prodávaný sunar. Ten se prý sice vyrábí ve Velké Británii, ale podle české receptury a výhradně pro české spotřebitele. „Totéž je případ Mochovské zeleniny, která je připravována podle tradičních českých receptur. Ačkoli se vyrábí v Rakousku, je dodávána pouze do ČR,“ podotkl Kolář.