Na výstavbu nové dráhy na Ruzyni by mohly přispět fondy EU

Praha - Mezinárodní letiště v pražské Ruzyni potřebuje novou přistávací dráhu, která by umožnila zdvojnásobit jeho kapacitu. Management zvažuje, že pro tuto několikamiliardovou investici bude žádat o peníze z evropských fondů. Díky nové dráze má být letiště schopné ročně odbavit až 21 milionů cestujících. Teď je to zhruba polovina.

„Možnost využít prostředky z Evropské unie v současné době analyzujeme tak, abychom věděli, jestli je budeme moct použít v budoucnu jako jeden z možných zdrojů financování paralelní dráhy,“ informovala mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Přesný plán, kdy se bude dráha stavět a jak bude financována, bude mít letiště v ruce nejdříve v roce 2014.

Náklady na výstavbu nové dráhy se odhadují zhruba na 9 miliard korun. Jak velkou šanci na přidělení dotace Ruzyně má a o kolik peněz by letiště mohlo Brusel požádat, si ale zatím netroufá nikdo odhadnout. Rozhodně by ale nebylo prvním letištěm v Česku, které peníze z Evropské unie na svůj rozvoj dostalo. Celkem jich bylo šest. „Celkem bylo vyplaceno 440 milionů korun. Největší dotaci dostalo letiště v Ostravě Mošnově, a to 300 milionů,“ uvedla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková.

Nová dráha nahání strach okolním obcím

Bez nové paralelní dráhy se přitom pražská Ruzyně v budoucnu neobejde. Už teď je ve špičkách kapacita stávající dráhy na hraně. Letadla tak musejí často čekat na přistání i na odlet. Nová dráha bude o něco kratší než současná hlavní ranvej. V provozu by měla být od roku 2017. Letadla by na ní měla přistávat pouze ve dne, aby stroje nerušily noční klid v okolních obcích.

Nejvyšší zátěž čeká kvůli paralelní dráze severozápadní okraj Prahy. Některým obcím, například Horoměřicím, Nebušicím nebo Suchdolu, by to podle studie o vlivu leteckého hluku mohlo dokonce znemožnit další rozvoj. „Obytnou zástavbu nelze do lokalit nadlimitně zatížených hlukem vůbec umísťovat,“ konstatovala již dříve autorka studie Dana Potužníková. Ruzyňské letiště má nyní dvě ranveje. Pravidelně se však využívá pouze jedna. Na druhou se vztahují přísné restrikce právě kvůli regulaci hluku v okolí letiště.

Absence paralelní dráhy překážkou v růstu dopravy

Stroje začaly na Ruzyni startovat bez několika mála týdnů před 75 lety. V prvních letech se startovalo na trávě kterýmkoli směrem – vždy proti větru. V roce 1939 se začalo s výstavbou zpevněné ranveje. Ta, ze které letadla startují dnes, slouží už od začátku 60. let. Podle vedení letiště už současná dráha v době provozních špiček nepostačuje a bez dalšího rozšíření bude hlavní překážkou v očekávaném růstu civilní letecké dopravy.