Reklama? V zásadě všichni vědí, že je to lež, říká specialista na komunikaci

Praha – Přibývá lidí, kteří si stále častěji stěžují na reklamu. Vadí jim vyšší hlasitost reklamy v televizi i to, že jí na člověka, čtenáře, diváka útočí příliš. Pochybnosti se objevují také ohledně její věrohodnosti. Opakovaně proto sílí hlasy, které volají po přísnější regulaci reklamy. Petr Václavek, specialista na komunikaci, člověk, který se v reklamní branži pohyboval dvě desetiletí a nakonec ji sám začal považovat za absurdní, ale nechápe, proč se lidé rozčilují a žádají tvrdé regule a postihy. Řešení je podle něj nasnadě: Vypněte bednu a běžte se podívat na hvězdy.

V reklamě se ročně protočí miliardy. Jen v Česku se ceníková hodnota reklamního prostoru v roce 2011 přiblížila k 60 miliardám korun. „To, že jde čím dál víc peněz do reklamy, jenom vyjadřuje to, že svět se dostává na pokraj zkázy,“ soudí Václavek, podle kterého je celý reklamní byznys dnes už vyčpělý. „To, co se servíruje lidem (…), v zásadě všichni vědí, co to dělají, že jsou to kecy, že je to čistá lež,“ zdůraznil v Hydeparku ČT24.

Chybu nicméně Václavek nevidí v regulaci, ale spíše v tom, co jsou lidé ochotní sledovat. To se netýká jen kvality reklamy, ale i prostoru, který reklama v médiích zabírá. „Ať tam klidně promítají 24 hodin reklamy v kuse, když se najde pár lidí, kteří na to budou koukat. Co pořád omezovat? To je osobní výběr,“ soudí Václavek.

Petr Václavek

„Nikdo nikoho nenutí na to koukat. Je to jenom otázka výběru, jestli člověk bude sedět u tý bedny a bude do ní tupě zírat a otravovat se tím, že reklamy je tam strašně moc, anebo se zvedne, půjde se projít, podívá se na hvězdy a bude se cítit daleko líp.“


Sám Václavek se v reklamním světě pohyboval 20 let. Pracoval pro přední marketingové agentury, z nichž některé mají dobrý zvuk nejen v ČR, ale i v zahraničí. A proč se slibné kariéry vzdal? Jak sám říká, když se ohlédl zpět, měl pocit, že za ním nic nezůstává. Reklamní kampaně zapadly a peníze, které jejich přípravou vydělal, se rozkutálely.

Nyní přirovnává reklamní byznys k prostituci. „Byznys, politika a média, a to všechno spojuje reklama. A v tom celém jde jenom o prachy. Nějaká iluze svobody a zábavy, to je všechno fajn, ale ve finále záměr je vydělat prachy. Nic jiného nikoho v byznysu nezajímá,“ podotkl Václavek.

Odborníci z reklamní branže s Václavkem nesouhlasí

Michel Fleischmann, prezident Lagardère Active ČR

„Nejde o prostituci – to je absurdita. Jde o komerční informaci, a tak je to po celém světě uznáváno. Chtěl bych také říct, že je plno tisíc lidí, kteří dělají kreativní informaci a vytvářejí nádherné věci.“


Fleischmann připomněl mimo jiné vítěze letošního ročníku soutěže Zlatá pecka. Ta celkem ocenila 22 televizních, tiskových, rozhlasových i internetových reklam. Zabodovala například vánoční kampaň T-Mobilu s Bolkem Polívkou nebo spot pro Národní muzeum. Fleischmann považuje vítězné reklamy za vskutku kreativní. Jejich cílem není pouze prodat produkt, ale i pobavit.